Twinkle | Digital Commerce

Roland Palmer leidt Alibaba in Amsterdam

2017-05-27
180101
  • 2:05

Alibaba, vorig jaar goed voor ruim 400 miljard euro aan webhandel, opent een kantoor in Amsterdam. Voornaamste doel: meer Nederlandse producten aan de man brengen in China. Voormalig Blokker-topman Roland Palmer gaat de activiteiten in de Benelux aansturen.

De opening van een kantoor in de lage landen ‘past perfect bij onze doelstellingen in Europa’, aldus Alibaba’s president Michael Evans in een verklaring. Eerder opende het bedrijf al kantoren in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Italië. Wanneer en waar de Amsterdamse vestiging open gaat is nog niet bekend, volgens een woordvoerster is Alibaba al wel begonnen met de lokale marktbewerking.

Verkoopkansen in China
President Evans benadrukt dat Alibaba westerse merken, retailers en overheden inzicht wil bieden in de kansen die het land met de meeste inwoners ter wereld biedt. Palmer zou beschikken over de ‘ervaring en diepgaande kennis’ om daar binnen de Benelux leiding aan te geven. Zijn voornaamste taak is lokale aanbieders van onder andere babymelkpoeder, chocola en speelgoed te wijzen op het grote verkooppotentieel in China.

Uit het persbericht: ‘Vanuit het nieuwe kantoor in Amsterdam zal Alibaba Group helpen bij het benoemen van interessante producten voor de Chinese markt, het aanbieden van deze producten op handelswebsites van Alibaba, het logistieke proces en het faciliteren van online transacties voor de Chinese consumentenmarkt en Chinese toeristen. ‘

AliExpress
Palmer is ook verantwoordelijk voor AliExpress, waar Nederlanders en Belgen juist producten uit China bestellen. Hij treedt bovendien toe tot de Europese directie van Alibaba. Het is ‘een spannende tijd om bij Alibaba Group te beginnen’, zegt hij over zijn nieuwe werkgever, ‘zeker gezien de huidige groei van het bedrijf en de internationaliseringsplannen’. Palmer verliet de Blokker Holding vorig jaar na een machtsstrijd.

Tmall Global
Veel bekende westerse fabrikanten, retailers en online handelaren maakten al een Chinese entree aan de hand van Alibaba. Van Unilever tot Macy’s en van Albert Heijn tot Amazon. Zij slijten artikelen op Tmall Global, de internationale tak van Alibaba’s b2-marktplaats Tmall.

Dominantie
Tmall heeft een aandeel van ruim 60 procent op de Chinese webwinkelmarkt (b2c). Door de toevoeging van Westerse merken wordt de aantrekkelijkheid alleen maar groter. Chinezen vergapen zich eraan, vertelde Alibaba’s Fedor Deichmann eerder dit jaar in Utrecht. Hij wees op nog een andere katalysator van de internationale verkoopgroei: ‘Chinese moeders willen het beste voor hun kinderen.’
 
Lees ook: