Met 13,8 miljard euro sleepte Alibaba afgelopen vrijdag de hoogste Singles Day-omzet ooit binnen. De tegenhanger van Valentijnsdag leverde ook concurrent JD.com flinke opbrengsten op.
Traditioneel werd het vrijgezellenbestaan op vrijdag 11 november groots gevierd in China en kochten Chinese consumenten massaal op het internet. Dit jaar nam het aantal mobiele aankopen een hoge vlucht: bij Alibaba ging het om 85 procent van alle transacties.
Recordomzet
Alibaba, dat de feestdag in de loop der jaren wist te associëren met e-commerce, leidde de Chinese dans met een omzet van 120,7 miljard yuan, een groei van 32 procent. Naar eigen zeggen bereikte Alibaba het verkooprecord met nog negen uur op de feestdag te gaan. JD.com maakt geen bedragen bekend, maar Alibaba's grootste concurrent meldde op de dag zelf dat het aantal orders 78 procent hoger lag dan in 2015.
Grandioos, het zou niet lang duren voordat Nederlandse webwinkels en Amerikaanse webshops gaan inspelen op deze dag. Hoe meer shopping dagen hoe beter voor de retailers.
Alibaba blijft elk jaar zijn records verbreken. De feestdag zou in Nederland land ook elk jaar opgepakt moeten worden zou je verwacht. Zo heeft black friday bijvoorbeeld er ook een tijdje over gedaan voordat het over gewaaid was.