Twinkle | Digital Commerce

Alibaba: 85 procent mobiele aankopen op Singles Day

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:19

Terwijl de avond er pas net is aangebroken, heeft Alibaba het verkooprecord op Singles Day meest waarschijnlijk al te pakken. Niet minder dan 85 procent van de bestellingen wordt vandaag op mobiele devices gedaan.


Vorig jaar lag het mobiele transactieaandeel over de hele dag op 68 procent, een jaar eerder nog maar op 43 procent.

Drukste dag in de e-commerce geschiedenis
Vandaag, 11 november 2016, zal de boeken in gaan als de drukste dag in de geschiedenis van e-commerce tot nu toe. Alibaba’s verkooprecord van vorig jaar (14,3 miljard dollar in 24 uur) zal worden verbroken, de vraag is alleen op welke lokale tijd precies. In China is het zeven uur later dan hier.

Verkooprecords
Op 11 november vorig jaar lagen Alibaba’s verkopen om 11.50 uur al boven die van Singles Day 2014 (en boven die van de complete Twinkle100), de dag was toen dus nog niets eens half verstreken. Vandaag rond het Chinese middaguur lagen de verkopen volgens Alibaba op 12,1 miljard dollar, dik twee miljard minder nog dan vorig jaar.

Singles Day
Singles Day werd in de jaren negentig bedacht als een soort Valentijnsdag voor Chinese vrijgezellen. Vanaf 2009 besloten steeds meer webshops om op 11 november fikse kortingen te bieden. Alibaba probeert van Singles Day een steeds internationaler uitverkoopfeest te maken. Zeshonderd internationale retailers en merken streamen vandaag live op Alibaba’s marktplaats Tmall om hun waar aan de man te brengen.
 
Lees ook: Singles Day jaagt economie niet aan (11 november 2015)