Oprichter Stefan van den Berg neemt afscheid van AfterPay, zo'n drie jaar na de verkoop van de achteraf betaaldienstverlener aan het Duitse Arvato Bertelsmann. Twinkle sprak met hem. 'Van een Europese markt voor achteraf betalen is nog geen sprake.'
Tekst: Arjan van Oosterhout
Waarom vertrek je?
‘Bij de verkoop aan Arvato (begin 2014, red.) heb ik afgesproken een paar jaar aan te blijven om AfterPay nationaal en internationaal uit te bouwen. Afgelopen zomer ben ik gaan nadenken over de vraag wat ik verder wil. Het ondernemerschap trekt. Per 1 februari draag ik de operationele zaken officieel over aan twee opvolgers, een voor de internationale activiteiten en een voor de Nederlandse markt. Namen zullen later bekend worden.’
Hoe laat je AfterPay achter?
‘Het doel was om marktleider in Nederland te worden, zowel onder merchants als onder consumenten. Ik denk dat dat gelukt is. Onze naamsbekendheid bedraagt volgens een recente peiling 74 procent, mede dankzij onze inspanningen op tv en sponsoring van het schaatsen. Er staan bijna vier miljoen verschillende Nederlanders in ons bestand en we hebben ruim een miljoen actieve gebruikers. Die betalen meerdere keren per jaar met AfterPay. Het transactievolume overstijgt de stoutste verwachtingen. Ondertussen zijn bijna zesduizend webshops aangesloten en ook technisch zijn we fantastisch doorgegroeid.’
En internationaal?
‘In Zweden en Noorwegen hebben we onder de vlag van Arvato de eerste stappen gezet. In Duitsland en Oostenrijk is het lastiger, hebben we gemerkt. Achteraf betalen is er nog niet ingeburgerd en door het grote aantal spelers is de markt er gefragmenteerd. Het ligt nog open. Het duurt allemaal langer dan ik had gehoopt, binnen een corporate omgeving nemen dingen sowieso wat meer tijd. Je zult ook echt in de bus moeten blazen om klanten in de DACH-regio voor je te winnen en met lokale teams de markt moeten bewerken. Daar ligt de afweging en uitdaging voor mijn opvolgers. Overigens beschikt nog geen enkele partij over een echt internationale propositie. Nu heb je vooral local heroes, een Europese markt voor achteraf betalen moet nog ontstaan.’
Is er in alle landen vraag naar achteraf betalen?
‘De voordelen op het gebied van veiligheid, service en financiële planning biedt achteraf betalen overal. Dat de consument er klaar voor is lijdt geen twijfel en ik ben er van overtuigd dat de vraag ook leeft in bijvoorbeeld Frankrijk, Spanje, de UK en Polen. Een pan-Europese aanpak helpt.’
Gezamenlijk optrekken met de concurrentie ook?
‘Ja, zoals dat bij creditcards ook is gebeurd. Op dit moment proberen achteraf betaalpartijen ieder voor zich een propositie te pakken, door naar het prijswapen te grijpen. Ik denk dat je beter samen de markt kunt ontwikkelen, richting consumenten, merchants en psp’s. Zeg daarbij niet alleen: “Wij zijn het alternatief voor creditcards of PayPal”, maar kijk naar wat die partijen zo goed doen. Qua platform, onboarding, techniek et cetera. Allemaal landoverstijgend en schaalbaar.’
Wat brengt het werkzame leven na AfterPay?
‘Na mijn studie bedrijfseconomie heb ik in de bancaire sector gewerkt. Vervolgens heb ik AfterPay opgezet en onder andere gewerkt onder de vleugels van wehkamp. Financiële dienstverlening is de rode draad en daarin zal ik actief blijven. Er gebeurt ook heel veel in het betaallandschap, denk aan point of sale, apps, loyalty, virtual reality. Het is continu in beweging.’
Ga je advies geven?
'Ook, maar ik denk toch vooral aan een product of dienst. Het zou goed kunnen dat ik instap bij een startup of scaleup. Als je technologie combineert met de juiste mensen én een propositie hebt die echt waarde toevoegt, dan kun je iets bereiken. Ook met een relatief klein team. Het hoeft overigens geen klein bedrijf te zijn; een bank kan die omgeving ook bieden, met een payment lab bijvoorbeeld. Het punt is dat de meeste banken compleet gericht zijn op de boterham van vandaag, terwijl het slim zou zijn om goeie creatieve mensen los te laten op de boterham van morgen.’
AfterPay is ondertussen een echt merk geworden. Waarbij het in Nederland verplicht is om een achteraf betaalmethode aan te bieden, zijn er veel webshops die het aanbieden van AfterPay als een USP aanbieden bij de klant.
Als achteraf betalen ergens is ingeburgerd, dan is het wel in Duitsland met zijn sterke postorderhistorie, waarin 'Kauf auf Rechnung' de maatstaf was.
Wat een spruitjeslucht citaten. "Overigens beschikt nog geen enkele partij over een echt internationale propositie"
Dach is de grootste "rechnung zahlen" markt ter wereld, bovendien buitelen de aanbieders, ook internationaal en succesvol. Payolusion, Billpay en Klarna hebben al jaren een internationale propositie, daarom groeien exponentieel.
Overigens is het publiek geheim dat Arvato de hele Financial Solutions tak in de etalage heeft staan. Incl. AfterPay.
Denk dat dhr vd Berg zn knopen geteld heeft en terecht wat anders gaat doen. Frans.
Logisch dat Afterpay nooit verder is gekomen dan Nederland als er zo weinig internationale kennis van achteraf betalen is.
Tsja, men noemt zich Oprichter van Afterpay, quote: Via een management buyout kwam AfterPay in 2010 los van Wehkamp-eigenaar RFS Holland Holding.
Afterpay was al sinds 2004 actief onder Wehkamp en na 2010 is er geen productinnovatie meer geweest, al het geld is aan marketing verbrand.