Twinkle | Digital Commerce

Mysteryshopper bezoekt Aceandtate.nl

2017-05-27
180101
  • 9:42

Mysteryshopper Jurgen Nijhuis bezoekt voor Twinkle webshops. Streng, kritisch en rechtvaardig beoordeelt hij de sites op een flink aantal punten. Dit keer bezoekt hij Aceandtate.nl.

Tekst: Jurgen Nijhuis

--------------------------------------------------
Per onderwerp geef ik een waardering van:
*       slecht
**     matig
***   neutraal
**** goed
*****        uitstekend
---------------------------------------------------






Algemene eerste indruk ****
In eerste instantie lijkt de homepage van Ace & Tate meer op een modesite dan op een brillensite, zeker wat betreft het hero image bovenaan de pagina. De twee modellen dragen wel brillen, maar de afbeelding als geheel in combinatie met de wat wonderlijke slogan ‘In the nude’ lijkt meer een trendy fashion statement dan een aanprijzing voor brillen.

Scroll je naar beneden, dan verschijnen grote blokken met daarin wel brillen en daaraan gerelateerde informatie, hoewel je dat wel heel ruim moet opvatten. Alleen dankzij de getoonde brillen weet je dat de rest van de info waarschijnlijk ook brilgerelateerd zal zijn. Feitelijke info staat er nauwelijks op. Een typische webshopuitstraling heeft de pagina dus zeker niet.

Wat me ook direct opvalt is dat Engels en Nederlands vrijelijk door elkaar gebruikt wordt, iets wat je steeds meer ziet op sites die jongere en/of trendgevoelige doelgroepen moeten aanspreken. Ik ben er zelf geen liefhebber van, maar een niet-representatieve steekproef onder mensen tussen 16 en 30 in mijn omgeving wijst uit dat dit door de meesten van hen heel normaal wordt gevonden en zeker niet storend. Sterker nog, de meesten valt het niet eens op.

Al met al een moderne, trendy homepage, die met name tot doel heeft een aantrekkelijk imago neer te zetten voor de doelgroep waar het bedrijf zich op richt.

De naam Ace & Tate wordt voor zover ik kan zien nergens toegelicht, maar is duidelijk afgeleid van acetate, de Engelse benaming van acetaat, het materiaal waarvan de monturen gemaakt zijn. Leuk bedacht!

Aanbieder
Contact en bereikbaarheid *****

Op de contactpagina staan vestigingsadressen, telefoon en e-mailadres (hallo@aceandtate.nl) vermeld. Het telefoonnummer is bereikbaar op werkdagen van 9 uur tot 18 uur. Dat is voor een bedrijf als Ace & Tate voldoende, zeker gezien de extra contactmogelijkheden via chat, WhatsApp, Facebook, Twitter en Skype (voor stijladvies). Naast het mailadres is er ook een mailformulier beschikbaar.

Voor zakelijke relaties zijn aparte contactopties beschikbaar en ook de volledige contactgegevens van de fysieke vestigingen staan vermeld op de pagina.

Overigens werd mijn testmail al na een kwartier beantwoord. Misschien een nieuw record in deze rubriek.

Social media *****
Ace & Tate is actief op de socialmediakanalen Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat en zelfs Soundcloud (met speciale dj-mixes voor Ace & Tate samengesteld). Via Facebook en Twitter wordt naast de overvloedige marketing ook gecommuniceerd met klanten en geïnteresseerden. Ace & Tate manifesteert zich op social media duidelijk als trendy bedrijf, in brede zins des woords. Ook de brillen worden niet alleen als gebruiksartikel aangeprezen, maar ook en vooral als design- en modeartikel. Een duidelijk eigen gezicht dus, met een duidelijk jonge en uiterlijkbewuste doelgroep voor ogen. Dat blijkt overigens ook uit de relatief vriendelijke prijzen. Al met al een indrukwekkende opzet en uitvoering.

Algemene voorwaarden en privacyreglement *****
Zowel de algemene voorwaarden als het privacyreglement zijn helder, in ‘gewone’ taal opgesteld en bondig. Afgezien van een handjevol taalfouten kan menige (web)winkel hier een voorbeeld aan nemen.

Website
Navigatie en structuur ***

Het hoofdmenu is simpel: Man, Vrouw, Guide, Oogmeting en Meer. Via Man en Vrouw ga je naar de catalogus. Guide leidt naar een stripachtige wizard die je moet helpen met het maken van een geschikte keuze, Oogmeting gaat over de technische info met betrekking tot lenzen en dergelijke en onder Meer hangen pagina's over Tate & Ace, de FAQ, zorgverzekering, locaties, maar ook de blog en info over hun creative fund.

In de footer staan kolommen met links die deels overeenkomen met die in het hoofdmenu, maar sommige links ontbreken. Zo wordt daar bijvoorbeeld niet naar de blog gelinkt, wat vreemd is omdat dit een behoorlijk uitgebreid en interessant onderdeel van de site blijkt te zijn. Ook in het hoofdmenu moet je eerst op Meer klikken om de ingang naar de blog te vinden.

Vormgeving ****
Aceandtate.nl moet het voor een groot deel hebben van de vormgeving. Deze moet modern zijn om de trendgevoelige doelgroep aan te spreken en het bedrijf is hier prima in geslaagd.

De cleane vormgeving van de catalogus wordt hier en daar onderbroken door rijen met andere content, waardoor de pagina net genoeg smoel heeft om niet saai te zijn. De brillen worden vrijstaand en relatief groot weergegeven in vooraanzicht. Genoeg voor een eerste selectie. Er wordt verder geen enkele informatie gegeven over de individuele monturen.

Op de productpagina's wordt de cleane vormgeving voortgezet. Hier krijgen de monturen met grote afbeeldingen vanuit de diverse hoeken alle aandacht die ze verdienen. Naast de monturen die vrijstaand worden getoond, heeft elke brilpagina ook een serie mouse-over foto's waarop het montuur vanuit diverse hoeken te zien is op het hoofd van een model. Dat geeft een goed aanvullend beeld van het product, maar helaas zegt het ook weer niet zó veel omdat ieder mens nu eenmaal een eigen hoofd heeft. Wat leuk staat bij een model, kan heel anders uitpakken op je eigen hoofd. Maar dat geldt aan de andere kant natuurlijk ook voor kleding en andere modeartikelen.

De teksten zijn aantrekkelijk vormgegeven en voldoende groot om ze makkelijk te kunnen lezen.

Waar ik minder enthousiast over ben is de zogenaamde Guide. Deze op stripachtige wijze vormgegeven wizard loodst je door een aantal criteria om zo tot een selectie monturen te komen. Afgezien van de matige doelmatigheid van deze Guide vind ik de vormgeving ervan te afwijkend van de rest van de site en ook enigszins ruw en knullig uitgevoerd. Dat kan echt beter.

Mobiele site *****
De site is responsive en doet het goed op de verschillende schermresoluties, tablets en smartphones waarmee ik getest heb. Wel mist in smartphone-modus een linkje terug naar de gewone site als je in het blogdeel zit. Ook het normale hoofdmenu ontbreekt dan. Alleen via de terugbladerknop op je telefoon kun je dan terug naar de gewone site, maar dat is vervelend als je al verder in de blog bent beland.

Selecteren, sorteren en zoeken ***
De catalogus van Ace & Tate is relatief klein, er zijn geen vele honderden of zelfs duizenden monturen beschikbaar. Het aantal brillen voor mannen is op het moment van schrijven ruim veertig. Maar omdat er in de overzichten totaal geen informatie wordt gegeven, is het natuurlijk handig dat je via filteropties een selectie kunt maken. De beschikbare opties zijn kleur, breedte, vorm en materiaal. Andere opties ontbreken, zoals lengte van de pootjes en breedte van de neusbrug. Deze laatste is wel weer een criterium in de eerder genoemde Guide, maar pootlengte ontbreekt ook daar.

Ik heb mijn testmailtje gebruikt om daar een mail over te sturen en volgens de medewerker hebben de meeste brillen een pootlengte van 140 mm, maar sommige van 145mm. Het zou handig zijn geweest om hierop te kunnen selecteren. Niet iedereen heeft een gelijke afstand van neus tot oor. Pootjes van 140mm zijn voor mij persoonlijk veel te kort, die van 145 mm zijn net onder de grens en mijn ideale afstand is iets van 150 a 155 mm. Ace & Tate richt zich blijkbaar alleen op een gemiddelde lengte. Het zou ook fijn zijn als je van elk montuur pootjes in verschillende lengtes kon bestellen.

De montuuroverzichten zijn niet geordend op een herkenbaar criterium. Qua naam staan ze in elk geval niet op alfabet. Dat is vervelend, want dan kun je niet snel een bepaald montuur terugvinden waarvan je de naam hebt onthouden of genoteerd.

Een zoekfunctie ontbreekt op de site. Voor het catalogusdeel snap ik dat wel, want daarbinnen heeft een zoekfunctie geen meerwaarde. Maar voor de service-informatie en de blog zou het wel degelijk handig zijn.

Techniek en gebruiksvriendelijkheid ***
De site gebruikt allerlei scriptjes om de interface te verfraaien en de bediening te vergemakkelijken, maar allemaal op een ondersteunende en meerwaarde toevoegende manier. De site werkt prima, ik heb geen technische fouten of tekortkomingen opgemerkt.

Ondanks de eerder genoemde minpuntjes vind ik de gebruiksvriendelijkheid van de site goed. Ik denk dat de meeste bezoekers zonder problemen zullen navigeren, informatie tot zich nemen en winkelen. De grootste storing betreft de verwarrende navigatie tussen de site en de blog die op een apart domein staat. Ik zou ofwel de blog laten openen in een apart venster, ofwel de hoofdnavigatie van de site ook opnemen in de blog, zodat je zonder problemen kunt zappen tussen site en blog.

Een zwak punt van Ace & Tate vind ik de afwezigheid van de mogelijkheid tot het uploaden van je eigen foto waarmee je online foto- of zelfs streamingmontages kunt maken met monturen, om zo een goed beeld te krijgen van hoe een montuur je staat. Diverse concurrenten bieden deze mogelijkheid wel en sommige daarvan zijn erg goed. Dit gaat echter niet zozeer over de gebruiksvriendelijkheid van de site, maar meer over de gebruiksvriendelijkheid van het winkelen. Je kunt wel vijf brilmonturen opvragen en vijf dagen lang zelf testen; dat is natuurlijk ook een prima service. Maar dat kan niet het gemak van online uitproberen vervangen en is hooguit een goede aanvulling.

Teksten en informatievoorziening *****
De productteksten zijn kort en feitelijk van aard. Ze komen overigens voor het grootste deel letterlijk overeen met elkaar. Ook hier wordt Nederlands en Engels door elkaar gebruikt. Ik blijf het storend vinden, maak gewoon een keuze: ofwel alles Nederlands, ofwel alles Engels.

De teksten zijn wel prettig leesbaar, daar is niets op aan te merken. Uiteraard word je als lezer getutoyeerd, dat past helemaal bij het profiel van het bedrijf en de doelgroep. Het consequent aanspreken in de mails met ‘Hi’ had voor mij dan weer niet gehoeven. Dat vind ik dan weer net even te Amerikaans amicaal.

Ik ben geen grove taalfouten tegengekomen, maar wel enkele spatiefouten zoals ‘verzend richtlijnen’, ‘privacy beleid’. Ook zijn er enkele inconsistenties in schrijfwijze, waaronder ‘email’ en ‘e-mail’. Maar het mag allemaal geen naam hebben; over het geheel genomen zijn de teksten dik in orde en dat geldt ook voor de informatievoorziening als geheel.

E-commerce *****
Ace & Tate biedt de mogelijkheid vijf brillen vijf dagen lang thuis te testen. Althans, dat kan met een deel van het assortiment. Bij de mannenbrillen is dat op dit moment zo'n 75 procent van het aanbod. Het is niet helemaal duidelijk waarom sommige monturen niet beschikbaar zijn om uit te proberen, maar er wordt gesuggereerd dat dit te maken heeft met voorraad. Dus het zou dan kunnen zijn dat een bepaald montuur later wel beschikbaar komt voor de thuistest. Ik vind dit wel een beetje een zwak verhaal. Hoeveel kost het het bedrijf nou om voldoende testmonturen op voorraad te hebben, vraag ik me af.

Uiteraard zit er vensterglas in de testmonturen, waarbij ik me afvraag hoe dat gaat met mensen die al een bril dragen. Met een montuur met vensterglas kun je jezelf dan misschien niet goed zien in de spiegel, afhankelijk van de oogafwijking die je hebt. Selfies maken en terugkijken via je eigen bril dan maar? Feedback vragen van anderen? Maar goed, het is ook wel fijn om de monturen sowieso fysiek te kunnen bekijken.

De afhandeling van de order en het retourproces verliep snel en soepel. Via diverse mails werd ik op de hoogte gehouden van de voortgang en herinnerd aan het aantal dagen dat ik nog overhad voordat de monturen teruggestuurd moesten worden.

De monturen werden via de brievenbus bezorgd in een mooi uitziend plat zwart doosje. Het retourneren verliep wel via pakketdienst. Zowel verzenden als retourneren is gratis, en het hele verzendproces lijkt prima ingericht.

Je kunt op de website betalen met iDeal, PayPal, creditcard en Klarna. In de fysieke winkels kun je ook pinnen. Ook kan er betaald worden via een winkeltegoed of cadeaubon.

Conclusie ****
Ace & Tate biedt een goede website met een overduidelijke focus op een jonge, trendgevoelige doelgroep. Het bedrijf trekt alles uit de kast om aansluiting te vinden bij de beoogde klanten en brillen zoveel mogelijk van het noodzakelijkkwaadimago los te trekken. Alle brillenmerken en -winkels proberen in zekere zin brillen te verhippen, maar dat lukt niet altijd even goed. Ace & Tate slaagt er wel in en met glans. Dat lukt ze omdat het een nieuw merk is en er geen imagohistorie vanuit de traditionele brillenbranche omgevormd hoeft te worden, maar ook door de duidelijke doelgroep. Hier kun je dan heel gericht op marketen. Een gouden greep dus van de oprichters.

De site werkt lekker, de informatie is duidelijk en prettig leesbaar, de orderafhandeling en communicatie is prima voor elkaar. Forse kritiek is niet te leveren op deze site. Het belangrijkste minpunt vind ik de Guide: die is naar mijn mening wat onder de maat en visueel afwijkend van de rest van de site. Het grootste gemis vind ik het gebrek aan online foto- en streamingmontage. Dat zou echt een toegevoegde waarde bieden, naast de bestaande optie om monturen thuis uit te proberen.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2016.