Twinkle | Digital Commerce

Gerrardst.nl: hoofdtelefoon door de brievenbus

2017-05-27
180101
  • 1:31

Wereldwijd wordt jaarlijks 15 miljoen kilo aan koptelefoons weggegooid, vaak met alleen een kleine beschadiging, zoals een kabelbreuk. Bij Gerrardst.nl is nu een premium sound hoofdtelefoon via een abonnement te regelen.

Tekst: Danielle Scheffer

‘Het gemak van Spotify en Car2Go in een hoofdtelefoon’, zo omschrijft co-founder Dorus Galama zijn nieuwe abonnementsdienst Gerrardst.nl. Voor € 7,50 per maand huur je er een koptelefoon ‘van extreem goede kwaliteit. Jonge muziekliefhebbers bijvoorbeeld willen graag een perfecte sound, maar zijn huiverig om daar honderden euro’s aan uit te geven’, weet Galama. Veel van zijn klanten schaffen doorgaans goedkopere modellen aan. Anderen kopen normaal oordopjes en hebben nu voor het eerst een hoofdtelefoon. ‘Dus wij concurreren met een hoog segment product, in een laag/midden segment markt.’ De koptelefoon van Gerrardst.nl is volledig modulair; er wordt geen lijm gebruikt. Alle onderdelen passen door de brievenbus, dat scheelt enorm in transportkosten. Voor de verzending wordt gebruikgemaakt van SendCloud.

Het meest innovatieve is volgens Galama het businessmodel: ‘We bieden de hoofdtelefoon als dienst. Betalen voor gebruik in plaats van bezit.’ Bij schade wordt het desbetreffende onderdeel gratis vervangen en verouderde onderdelen worden gerecycled.

Voor marketingdoeleinden worden Facebook ads, social media, deejays en artiesten als ambassadeurs ingezet. En het team reist van festival naar festival met een tot silent disco omgebouwde caravan. ‘Een goede manier om veel potentiële klanten te spreken en onze propositie te valideren’, vindt Galama. Hij hoopt in 2017 10.000 klanten te hebben. Daarnaast zoekt het bedrijf samenwerking met strategische partners als telecomaanbieders of muziekstreamingdiensten, in combinatie met een bekende artiest als ambassadeur. En indirect verwacht Galama navolging door andere partijen, omdat ze niet alleen afval besparen, maar ook winstgevend zijn. ‘Onze droom is dat 25 procent van alle consumentenelektronica in 2035 een circulair businessmodel heeft.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 8-2016.