Twinkle | Digital Commerce

Zalando slijt eigen merken op Asos en Tmall

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:08

Zalando zet zijn private label unit, zLabels genaamd, steeds meer los van de rest van de onderneming. Amazon, Asos en Alibaba's Tmall worden ingezet om de verkoop te stuwen. ‘De mogelijkheden wegen ruimschoots op tegen het risico van kannibalisatie.’

Dat zegt Jan Wilmking, hoofdverantwoordelijk voor zLabels, tegen Reuters. Anders dan Asos, dat ongeveer de helft van zijn omzet dankt aan private labels, mijdt Zalando de sites van rivalen niet om de verkoop te stuwen. ‘Wij zien daar veel potentie.'

Anna Field bij Amazon
Zalando zelf zou nog maar zo’n 10 tot 20 procent van zijn omzet danken aan eigen merken. De Duitse pure player wil zich volgens Reuters wapenen tegen Amazon, dat grote plannen heeft in fashion. Opvallend in dat licht: schoenen van Anna Field, een merk uit de stal van zLabels, zijn te koop bij Amazon.

Apart magazijn
Zalando publiceert geen specifieke cijfers over zLabels, dat wel steeds meer op eigen benen komt te staan. In Peine (Noord-Duitsland) komt een apart magazijn voor de private labels. Van daaruit zullen de dc's van Zalando worden bevoorraad, onder andere dus.

Fashion as a Service
Ondertussen positioneert Zalando zich meer en meer als een dienstverlener op de Europese modemarkt.