Producten die in de webwinkel extreem goed worden gewaardeerd, worden eerder geretourneerd. Dat blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. De klant zou door het online bejubelen te hoge verwachtingen van zijn aankoop hebben.
De Rijksuniversiteit Groningen onderzocht drie jaar aan transactiedata van een ‘niet nader te noemen grote Europese webshop’, schrijft BNR. De reviews en beoordelingen van producten hebben zeker invloed op de terugstuurkans, blijkt daaruit.
Viersterren scoort goed
75 procent van de consumenten let op de reviews van een product in de webwinkel. Scoort het item ‘gemiddeld hoog’, oftewel viersterren, dan worden het meer gekocht en minder geretourneerd. Maar is de beoordeling vijfsterren en/of heeft het veel goede reviews, dan wordt de terugstuurkans groter.
Linken
‘Het product kan een te goede review vaak niet waar maken. Maar door de hoge beoordeling zijn klanten wel sneller geneigd het product te kopen’, zegt Alec Minnema, promovendus aan de Rijksuniversiteit Groningen. ‘We konden zien wanneer reviews te positief waren. Dat konden we met een model linken aan zowel de aankoopkans als de terugstuurkans’, aldus Minnema.
Lees ook: Retourquotum tegen returnaholics (22-7-2016)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Terugstuurkans hoog bij zeer goed beoordeelde producten’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.