Twinkle | Digital Commerce

Amazon vraagt verkopers om bewijs van echtheid producten

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:31

Amazon zet een nieuw wapen in tegen de verkoop van nepartikelen. In plaats van achteraf beboeten, moeten nieuwe marktplaatsverkopers nu vóóraf aantonen dat de artikelen echt zijn.

Verkopers moeten drie inkoopfacturen en goedkeuring van de fabrikant overleggen dat ze zijn geautoriseerd om de producten te verkopen. Daarnaast moeten verkopers sinds 22 augustus voor de verkoop van bepaalde merken een fee tot maximaal 1500 dollar betalen. Om welke merken het gaat wil Amazon niet zeggen, maar volgens verkopers op het Community Forum zou het gaan om namaakgevoelige merken als Nike, Lego, Funko, Hasbro, Hewlett Packard en Samsung. 

Verantwoordelijkheid naar verkopers
‘We willen dat klanten met vertrouwen kunnen shoppen bij ons’, zegt een Amazon-woordvoerder tegen Internet Retailer. ‘Voor bepaalde producten en categorieën stellen we daarom extra controles en andere kwalificatie-eisen en kosten.’

James Thomson, partner van Buy Box Experts en voormalig hoofd van Amazon Services, wijst erop dat Amazon met het nieuwe wapen de verantwoordelijkheid verschuift naar verkopers. Waar tot voor kort de merken zelf het bewijs voor namaakartikelen moesten leveren - door een testaankoop van het product te doen -, moeten nu verkopers vooraf aangeven dat ze zijn geautoriseerd om de merken te verkopen. Geen sluitende oplossing, aldus Thomson, maar wel een maatregel die effect zal hebben op de omvang van de verkoop.

Groei
Toch zijn er ook twijfels over het effect van de maatregel. Adrien Nussenbaum, medeoprichter van Mirakl, een technologiebedrijf dat retailers helpt bij het opzetten van marktplaatsen, denkt dat professionele counterfeiters zich niet laten afschrikken door het betalen van een fee van 1500 dollar.

Verkochte marktplaatsitems
Het aantal verkochte artikelen via marktplaatsverkopers groeit gestaag bij Amazon. In het tweede kwartaal van dit jaar werd 49 procent van de wereldwijd verkochte goederen  gerealiseerd door deze verkopers. Een stijging van 45 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2015.