Zo’n tien jaar geleden besloot Shirley Schijvens dat de productie van bedrijfskleding duurzamer en verantwoorder moest. Het recyclen van afgedragen kleding is een belangrijk onderdeel in het circulair maken van het proces. Maar hoe zorg je dat de kleding van je klanten gestructureerd retour komt?
Retouren horen bij e-commerce. Dat is wat je overal hoort en wat je als e-commerce ondernemer ingeprent krijgt. Met retouren moet je nu eenmaal dealen. Of niet? PostNL heeft praktische tips, feiten en praktijkvoorbeelden voor je op een rij gezet. Laat je ook inspireren en lees het magazine!
Circulaire ambities
Familiebedrijf Schijvens Corporate Fashion bestaat al 150 jaar. Commercieel directeur Shirley Schijvens is de vijfde generatie in dit Brabantse familiebedrijf. Ze werken voornamelijk met ateliers in bijvoorbeeld Azië. Shirley vertelt: ‘De kledingindustrie is een van de meest vervuilende ter wereld. Zo heb je voor één polo wel 4.000 liter water nodig! Dat wilden wij anders doen.’
Recyclen van bedrijfskleding
Na gedegen advies besloot ze onder andere om gedragen kleding terug te halen. ‘Recycling is echt het beste wat je kunt doen. Dat scheelt zó veel. Dus dat proces zijn we zelf in gaan richten. Kleding terughalen, verwerken, naar de fabrieken sturen en er weer nieuwe kleding van maken. In het begin was dat nog een beetje op een houtje-touwtje-manier, waarbij we zelf met één busje rondreden om overal de kleding op te halen. Dat ging eigenlijk niet. Bovendien hebben we professionele klanten en wilden we dit proces graag professioneel opzetten.’
Retourpartner gezocht!
‘We zijn gaan praten met verschillende transporteurs, koeriers en ook grote wasserijbedrijven, maar die konden het logistiek niet voor ons organiseren. Dat was echt heel jammer: je wilt circulair opereren, maar krijgt het gewoon niet goed voor elkaar.’ Zoals vaak komen goede adviezen vaak uit onverwachte hoek. Bij Shirley was het van een verhuisbedrijf: ‘Tijdens een event van Topsector Logistiek sprak ik Wim Pot van Pot Verhuizingen en hij zei ‘Je moet eens met PostNL gaan praten, zij hebben hier echt het netwerk voor.’ Maar waar begin je bij zo’n groot corporate bedrijf? Wim bracht mij in contact met Boy van der Velden (Business Development Manager bij PostNL, red). En die ging meteen aan de slag!’
Rolcontainers vol kleding
Voor PostNL was retourlogistiek op deze schaal een nieuwe tak voor sport. Rolcontainers vol kleding zijn niet te vergelijken met retourpakketten voor bijvoorbeeld Zalando. Shirley: ‘Net als onze klanten doen wij alles met rolcontainers. Daar is het proces van onze klanten op ingericht, dus dat was voor ons een vereiste. Boy heeft deze uitdaging heel voortvarend aangepakt en het geregeld. Bij onze grotere klanten zoals McDonald’s of Sligro staat nu een rolcontainer met een zak waar de oude, versleten kleding ingegooid wordt. Zodra deze vol is, geven klanten de barcode door en wordt de zak opgehaald. Daarna wij zorgen voor de recycling.’
Duurzaamheid loont dubbel
‘Het resultaat is fantastisch. Door te recyclen besparen we 99% op ons watergebruik, 36% aan energie en realiseren we 20% CO2 -reductie. Dat komt mede door de inzet van PostNL. Ik ben heel tevreden over hoe zij out-of-the-box denken. Bovendien hebben we een prachtige tool waarin we precies zien wat de status van een retourzending is en hoeveel er gerecycled wordt door onze klanten.’ Voor Schijvens zit een tweede grote winstpunt aan klantzijde: ‘Klanten zijn heel enthousiast. Het kost ze misschien dertig cent per artikel extra, maar vanwege het duurzaamheidsaspect wil iedereen meedoen. Sterker nog, bedrijven melden zich spontaan bij ons aan - we hebben bijna moeite om het bij te benen! Door duurzaam te ondernemen zijn we enorm gegroeid. Ik merk dat veel bedrijven bereid zijn een faire prijs voor duurzaamheid te betalen. De intrinsieke motivatie is heel groot.’
Meer lezen over retouren? In het digitale magazine van PostNL vind je praktische tips, feiten en meerpraktijkvoorbeelden Digitaal magazine retouren