Twinkle | Digital Commerce

‘Magazijnmedewerkers Asos worden uitgebuit’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:43

Magazijnmedewerkers van Asos zouden niet goed behandeld worden en onder slechte arbeidsvoorwaarden hun werk moeten doen. De huidige en oud-werknemers noemen de veiligheid op de vloer ‘beschamend’.

Dat meldt BuzzFeed naar aanleiding van een drie maanden durend eigen onderzoek. De nieuwssite sprak met verschillende huidige en oud-medewerkers en trok zijn conclusies aan de hand van interne documenten, sms-berichten en telefoonopnames.

Geen tijd
Het blijkt dat medewerkers in het Asos-magazijn in het Britse Barnsley geen tijd krijgen voor een toiletbezoek of pauze om water te drinken. Zij doen dit dan ook niet, om hun targets niet te missen. Managers zouden de scanwerkzaamheden van het personeel op de werkvloer in de gaten houden en werknemers die niet snel genoeg zijn aanspreken.

Niet ziek worden
Ook worden contracten ontbonden van medewerkers die ziek worden op het werk of tijd nodig hebben om voor een ziek familielid te zorgen. Volgens het onderzoek wordt het personeel geklokt op de minuut.

‘Amazon van fashion’
Asos, met een Nederlandse omzet van 19 miljoen euro de nummer 58 in de Twinkle100, wil in 2020 zo’n 2,5 miljard pond overall omzetten. Oprichter Nick Robertson zei in 2008 graag ‘de Amazon van fashion’ te willen worden. Saillant detail: Amazon is ook – meer dan eenmalig – beschuldigd van slechte arbeidsomstandigheden.

Bax-shop
Deze week lag het Nederlandse Bax-shop onder vuur vanwege de situatie op de magazijnvloer. Werknemers zouden te maken hebben lange werkdagen, niet-betaalde overuren en gevaarlijke situaties.

UPDATE (3-10):
Asos heeft een reactie gegeven op het onderzoek:
'There have been a number of allegations about the working conditions at our warehouse in Barnsley that are inaccurate, misleading or based on out of date information. This upsets us, but more importantly, it upsets the people who work there. Those who seek to portray the warehouse as an awful place to work never mention the positive work we do in conjunction with XPO, like the 50 different learning and development programs offered, free mental health support and awareness training, subsidised food in a newly renovated canteen, or the £3 million spent on a cooling system to keep the temperature down during the summer.'