Twinkle | Digital Commerce

Kwaliteitsklussen in een niche

2017-05-27
180101
  • 1:35

Op platform Kluscontact.nl komen consumenten en aangesloten installateurs met elkaar in contact om klusverzoeken op het gebied van verwarming, sanitair en installatie op te lossen. Het platform is een initiatief van Warmteservice.

E-commerce manager Ramon Kostwinder van Warmteservice en Kluscontact.nl-coördinator Glenn Brouwer kwamen samen op het idee om een systeem op te zetten waarin beide doelgroepen, consumenten en installateurs, met elkaar verbonden worden. ‘Een soort ecosysteem’, aldus Bernedien Verburg, marketing- en communicatiemanager van Kluscontact.nl, ‘waarmee wij de consument ontzorgen en de installateur van meer werk verzekeren.’ Ze noemt het een win-win-winsituatie. De eerste resultaten zijn veelbelovend: ‘Wij zien dat het aantal verlaten winkelmandjes afneemt en dat veel consumenten vanaf Warmteservice.nl doorklikken naar Kluscontact.nl.’

Warmteservice
De installateurs zijn specialisten. Het platform vraagt consumenten reviews te schrijven over de klussers, zodat hun kwaliteit voor iedereen duidelijk is. Volgens Verburg opereert Kluscontact.nl in een niche. ‘Andere klusplatformen bieden alle categorieën aan en kunnen niet goed toezien op de specialisten die er aangemeld zijn. Aangezien Warmteservice zowel consument als installateur bedient, kunnen wij ze direct met elkaar in contact brengen. Dat biedt toegevoegde waarde voor beide klantgroepen.’ Daarnaast maakt het platform gebruik van een innovatieve wizard, die de klant door relevante vragen leidt. ‘Zo kunnen zelfs klanten zonder enige technische kennis de installateur voorzien van de juiste informatie over de klus’, meldt Verburg.

Installateurs
Kluscontact.nl is gefaseerd in de markt gezet. In de eerste maanden werkte het als pilot met een beperkt aantal installateurs, om eventuele bugs uit het systeem te halen voordat deze zich als een olievlek zouden uitbreiden onder alle installateurs. Er werd alleen geadverteerd op Google en social media. In juni is een grote landelijke reclamecampagne gelanceerd. ‘Wij waren dagelijks op de landelijke radio en ook te zien op SBS6, Net5 en Veronica. Dit heeft ons veel gebracht. Wij zien het aantal klussen elke dag toenemen.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 7-2016.