Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van ... Hans Anders

2017-05-27
180101
  • 3:39

Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe webwinkeldesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze keer: Hansanders.nl.

Redactie: Marit Smits | Beeld: Twinkle/BBP Media

Kunt u kort iets vertellen over de online geschiedenis van Hans Anders?
‘Een website hebben we natuurlijk al jaren, de eerste webshop werd gelanceerd in 2011’, vertelt e-commerce manager Michelle Nederveen. ‘We zien dat voornamelijk lenzen ideaal zijn om online te bestellen, in combinatie met de zorg en service die onze winkels bieden. Het is dan ook heel eenvoudig om op onze site een herhaalbestelling te plaatsen.’

‘Er zijn concurrenten die roepen: “Een bril koop je niet online!” We begrijpen waarom dat zo stellig gebracht wordt. Persoonlijk advies en het bieden van service is belangrijk in de customer journey van een bril of hoortoestellen. Je mag echter je kop niet in het zand steken. Als een klant iets van je vraagt, wat, waar en wanneer dan ook, dan is het belangrijk om daar zo goed mogelijk antwoord op te geven. Daarom hebben we online veel aandacht besteed aan relevante informatie en inspiratie op het gebied van brillen, lenzen en hooroplossingen voor klanten in de oriëntatiefase en in de afterservicefase. Maar we zorgen er ook voor dat klanten die dat willen gemakkelijk een (extra) bril online bij ons kunnen bestellen, bijvoorbeeld op basis van de actuele oogmeetgegevens die bij ons bekend zijn. Dat is een kleine moeite en we zien dat er dankbaar gebruik van gemaakt wordt.’

Waarom een nieuwe website?
De succesvol gebleken webwinkel uit 2011 moest vanwege de veranderde markt en veranderde consument toch in een nieuw jasje worden gestoken. ‘Retail is volop in beweging’, zegt Nederveen. ‘Klanten vragen meer dan ooit kwaliteit in producten, scherpe concurrerende prijzen, inspiratie en beleving in alle contacten die ze met ons hebben. Dus niet alleen op de winkelvloer en in het contact met de opticien of audicien, maar zeker ook online. Je kunt het je simpelweg niet permitteren om stil te staan en te denken dat jij het kunt beslissen voor een klant. Vanuit onze omnichannel visie hebben we daarom het vraagstuk van een nieuwe site behandeld.’ De website moest niet alleen de online verkoop dienen, maar ook een servicegericht platform zijn voor het personeel in de fysieke winkels. Daarnaast werd de mobiele site geschrapt en vervangen door een volledig responsive webwinkel.

Is alleen het ontwerp van de website gewijzigd of zijn er functionaliteiten aan toegevoegd?
‘Allebei’, aldus Nederveen. Ze legt uit dat het design en de frontend de belangrijkste veranderingen zijn in de nieuwe site. ‘Er zaten veel functionaliteiten in onze oude website die door het design maar nauwelijks gevonden werden. Door het goed analyseren van gedrag op onze oude site in combinatie met strategische sessies, zijn we tot dit design gekomen. Het is echt totaal anders, veel meer servicegericht en met volop inspiratie. Easy to buy, dat stond voorop.’ Een nieuwe functionaliteit is een briladvies-tool, die consumenten in een paar stappen een selectie passende monturen laat zien.

Welke verbeteringen biedt de nieuwe website?
Nederveen zegt trots te zijn dat de gebruikservaring zowel op de smartphone als op de tablet significant is verbeterd. ‘Daarnaast is het navigeren vanaf de homepage een stuk duidelijker en gemakkelijker. Ook hebben we diverse functionaliteiten zoals de online paskamer, het sturen van monturen naar de winkel en het maken van een afspraak een duidelijkere plek gegeven. We maken het onze klant dus gemakkelijk en inspireren op de juiste manier, en dat was de hele insteek.’

Is de website extern of intern ontwikkeld?
Hans Anders heeft strategie, design en frontend samen met TamTam vorm gegeven. ‘De backend heeft Netivity ontwikkeld, zij hebben veel kennis van onze business en de ervaring van onze vorige site’, aldus Nederveen.

Is het geplande budget overschreden?
‘Nee, we hebben hierover goede afspraken gemaakt.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘Een volgende keer zouden we meer tijd en capaciteit inplannen voor het testproces. Ondanks uitgebreide testscenario’s die we van tevoren hadden gemaakt, kostte deze fase meer tijd dan we ingepland hadden.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst nemen met de website?
‘We hebben uiteraard nog heel veel op het wensenlijstje staan, willen elke dag nog beter worden. Op allerlei manieren willen we het de klant nog gemakkelijker maken. Helpen bij het kiezen van een nieuwe bril, nog beter informeren over de voordelen van een hoortoestel bij Hans Anders, het lenzen bestellen nog eenvoudiger maken, enzovoort enzovoort. Kortom, we hebben nog heel veel mooie plannen!’


De oude homepage van Hans Anders:



Nieuwe homepage van Hans Anders:

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2016.