E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe websitedesign. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Is het design gevalideerd? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Elwin van Olst en Wisse Bijsterbosch, respectievelijk ceo en e-commerce development lead bij Bestratingsmarkt.com.
Kun je iets vertellen over de vorige site?
‘Wat begon als een lokale groothandel in Heerde, groeide met de komst van e-commerce uit tot een speler met landelijke dekking. Onze webshop draaide jarenlang op Mijnwebwinkel. SEO-technisch stond onze oude webshop als een huis. Toch merkten we dat we tegen de grenzen van het platform aanliepen. We moesten verder.’
Wat was daar eigenlijk mis mee?
‘Na ruim tien jaar doorontwikkeling groeide de webshop uit tot een wildgroei van pagina’s en producten. De structuur werd minder overzichtelijk en de gebruiksvriendelijkheid nam af. Daarnaast waren we beperkt in de mogelijkheden om de webshop te vernieuwen. De vormgeving was verouderd, externe plug-ins zorgden voor een rommelige HTML-structuur en het menu voldeed niet meer aan de huidige standaarden.’
Wat is er veranderd ten opzichte van de vorige website?
‘Alles! De webshop is volledig opnieuw opgebouwd met een verbeterde URL-structuur, uitgekiende customer journey, snellere navigatie en een modern design. Daarnaast hebben we de productweergave vernieuwd: met 3D-visualisatie kunnen klanten tegels vanuit elke hoek bekijken. Ook onder de motorkap is er veel verbeterd. De zoekfunctionaliteit is geoptimaliseerd, de SEO-structuur verfijnd en slimme cross-sell-opties maken de webshop effectiever. Het menu heeft een nieuw ontwerp gekregen en productpagina’s zijn uitgebreid met variaties, zodat klanten direct de juiste kleur of maat kunnen selecteren. Samen met Spotler hebben we bovendien een gepersonaliseerde zoekbalk ontwikkeld, gebaseerd op ons vernieuwde artikelbestand, voor nog snellere en relevantere zoekresultaten.
De verbeterde customer journey vormde niet alleen de basis voor de nieuwe webshop, maar was ook het onderwerp van de hbo-afstudeerscriptie van Wisse Bijsterbosch. Zijn onderzoek heeft direct bijgedragen aan de optimalisatie van de online winkelervaring van Bestratingsmarkt 2.0.
Wat is de leukste nieuwe feature?
‘Dat zijn er eigenlijk twee. De meest indrukwekkende feature is de real-time voorraadkoppeling met fabrikanten door heel Nederland. Klanten zien direct of een product beschikbaar is. En daarnaast is de 3D-weergave heel gaaf. In onze branche is dit uniek: producten kunnen van alle kanten bekeken worden, zodat texturen en details beter zichtbaar zijn. Dit geeft een realistischer beeld en helpt klanten bij het maken van de juiste keuze.’
Waar verwacht je het meeste van?
‘Door de combinatie van gebruiksvriendelijker navigatie, betere productinformatie en een verstevigde SEO-positie zien we al dat de webshop beter wordt gevonden en meer relevante bezoekers aantrekt. We verwachten dat dit zal resulteren in een hogere conversie en een verbeterde klanttevredenheid.’
Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?
‘De website is ontwikkeld in samenwerking met onze partner B&S Media Internetmarketing uit Kampen. De ontwerpen zijn uitgewerkt in Adobe XD, waarna onze partner de technische uitvoering heeft gedaan.’
Heb je het nieuwe design gevalideerd en op welke manier is dat gedaan?
‘Ja, we blijven dit continu monitoren met heatmaps en chatbase-analyses om de gebruikerservaring te optimaliseren. Voor de livegang hebben we onze doelgroep geïnterviewd en testversies laten beoordelen. De feedback hieruit heeft geholpen om het design en de functionaliteiten tot in de puntjes te verfijnen.’
Was het moeilijk om voor een platform te kiezen?
‘De gebruiksvriendelijkheid voor ons team is heel belangrijk. Onze medewerkers, die niet allemaal een technische achtergrond hebben, kunnen eenvoudig producten beheren, bestellingen verwerken en content aanpassen. Daarnaast biedt WooCommerce ons de flexibiliteit om de webshop snel en efficiënt onder te brengen bij meerdere hostingpartijen, waardoor we niet afhankelijk zijn van één specifieke aanbieder.’
Wat zijn achteraf gezien de lessen?
‘Deze nieuwe features zorgen voor een webshop die klanten optimaal ondersteunt. Geen giswerk, geen teleurstellingen – gewoon een platform dat meedenkt en de juiste informatie geeft. Ons is altijd geleerd: “Meten is weten, gissen is missen en gokken is dokken.” Dit staat niet voor niks als tegeltje bij ons op kantoor.
Als er één ding is dat we er nu bij hebben geleerd, dan is het dat planning key is, maar nooit waterdicht. Je loopt altijd achter de feiten aan. We moesten ineens schakelen en de beste stap die we hebben gezet, was het aannemen van een contentmedewerker. Het migreren van duizenden artikelen bleek een enorme klus. We hadden de wildgroei uit het verleden onderschat.’
Wat is de volgende stap voor jullie site?
‘De volgende stap is de introductie van een zakelijke klantomgeving, waar b2b-klanten met een eigen login vaste kortingen krijgen en direct vanuit hun projecten kunnen bestellen. Ook werken we aan een productvergelijker en een geavanceerde keuzehulp, die klanten helpt om op basis van specificaties het juiste product te kiezen. Maar misschien wel ons meest ambitieuze project is de bouw van een inspiratiecentrum voor tuinmaterialen en beleving in Heerde. Hier komen tuinontwerpen tot leven. We willen hét voorbeeld zijn van hoe online en offline elkaar kunnen versterken.’
Over Bestratingsmarkt.com
Bestratingsmarkt.com is specialist in sierbestrating en tuinmaterialen. De webshop maakt deel uit van familiebedrijf Van Olst. Naast de webwinkel heeft de onderneming een inspiratiecentrum in Heerde.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Het redesign van ... Bestratingsmarkt.com