Lego is opnieuw op de vingers getikt om het benadelen van Duitse online retailers. Zij zouden volgens het Bundeskartellamt minder hoge kortingen mogen geven op de producten van het speelgoedmerk dan fysieke concurrenten.
Lego hanteert een set regels om te kunnen bepalen welke partners een prijsverlaging van de bouwsteentjes mogen doorvoeren. Deze regels - bijvoorbeeld rond de hoeveelheid schapruimte op de winkelvloer - zijn echter alleen gebaseerd op fysieke retail, waardoor webspelers niet aan de richtlijnen konden voldoen.
Offline én online
Dat moet anders, vindt de Duitse waakhond. Zeker in een markt waarin veel fysieke retailers ook in hun webshop dezelfde prijsverlagingen willen hanteren, meldt de Frankfurter Allgemeine. Lego moet een nieuw kortingsysteem ontwikkelen waarin ook online verkopers een plaats hebben.
Asics, Adidas en Nike
Het Bundeskartellamt heeft in het recente verleden ook andere merken gewezen op oneerlijke concurrentie. Producten van Asics, Adidas en Nike mochten bij onze oosterburen lang niet op marktplaatsen als eBay en Amazon verkocht worden. Voor Asics is dit verbod vorige zomer opgeheven, na uitspraak van het Bundeskartellamt. Adidas versoepelde zijn regels in 2014.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
‘Lego benadeelt online verkopers met prijsafspraken’
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.