Meer dan tien miljoen bedrijven helpen, twee miljard mensen bedienen en, direct of indirect, honderd miljoen banen scheppen. Dat zijn de doelen van Alibaba voor de komende vijf tot tien jaar. De e-commerce gigant, onlangs neergestreken in Amsterdam, beschikt wereldwijd over ruim honderdvijftig kantoren.
Dat vertelde Cheng Ouyang, verbonden aan Alibaba’s onderzoeksinstituut, vandaag op de Global E-commerce Summit in Barcelona. Hij schetste, strooiend met grote getallen, onder meer welke oplossingen Alibaba internationale partijen biedt om in te kopen en om te verkopen aan Chinese consumenten. Hun vraag naar producten van overzee is groot.
Tmall Global
Nu steeds meer mensen op het Chinese platteland toegang krijgen tot internet, neemt het afzetpotentieel voor Westerse retailers en merken alleen maar toe. Zij kunnen Tmall Global als springplank gebruiken. Dat doen inmiddels zo’n 5.400 bedrijven uit 53 verschillende landen, vertelde Ouyang vanochtend, van Unilever tot Macy’s en van Albert Heijn tot Amazon. ‘Drie op de vier kopers is vrouw, de meesten onder de 35 jaar’, aldus de Chinees. Zij kopen onder meer voeding, baby, huishoudelijke apparaten en cosmetica op Alibaba’s internationale marktplaats.
Retail wordt online retail
Het online aandeel in de Chinese retailomzet bedraagt ongeveer 12 procent, maar volgens Ouyang is dat slechts een gemiddelde. ‘In onze thuisstad Hangzhou gaat het al om 50 procent. Dat is ook de toekomst voor andere delen van China.’ Op dit moment koopt nog maar de helft van de Chinese internetgebruikers online, een aandeel dat alleen maar zal groeien als de e-commerce infrastructuur verder verbetert.
Lees ook:
- AliPay trekt Europese winkels in (7 april 2016)
- ‘Chinezen besparen geen tijd online, ze doden tijd online’ (20 januari 2016)
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Ruim 5.400 verkopers uit 53 landen op Tmall Global
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.