Merkhouders kunnen over precies een maand aanspraak maken op domeinnamen met de extensie ‘.shop’. Ze hebben dan zestig dagen de tijd om een top-level domein als Nike.shop te registreren. Vanaf september kan iedereen een .shop-domein claimen.
Hiro Tsukahara van de GMO Internet Group vertelde vanochtend op de Global E-commerce Summit over het ‘global domain for e-commerce’. Het Japanse bedrijf in domeinnaamregistraties, hosting, e-commerce software en online betalingen won de strijd om .shop van onder andere Amazon en Google.
Hoogste bieder
Die strijd begon in 2012 en werd begin dit jaar in het voordeel van GMO beslecht. Hoeveel het bedrijf er voor over had wilde Tsukahara vanochtend niet zeggen (41,5 miljoen dollar, meldt Wikipedia), hij zei wel dat een ‘Amazonian’ bedrijf als laatste concurrent op de veiling overbleef. Sinds twee weken heeft GMO de controle over .shop, met Nic.shop is een demonstratiesite geopend.
Champagne.shop
Tsukahara schetste dat er binnenkort ontelbare mooie nieuwe domeinnamen beschikbaar komen, bedoeld voor e-commerce en beveiligd door een SSL-oplossing van GMO. De domeinnamen maken direct duidelijk dat er op de genoemde site gekocht kan worden, aldus de Japanner. ‘Het is intuïtief. Als je Champagne.shop ziet, weet je dat je daar straks champagne kunt kopen. Champagne.com is bijvoorbeeld van een belangenclub.'
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Nieuwe extensie ‘.shop’ moet mondiaal e-commerce domein worden
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.