Twinkle | Digital Commerce

‘Chinezen besparen geen tijd online, ze doden tijd online’

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:23

Chinese consumenten kunnen online kiezen uit een steeds groter productaanbod van Westerse bedrijven. Die slijten hun waren veelal via Tmall Global, Alibaba’s springplank naar de Chinese markt. Populairste categorieën: voeding, baby, huishoudelijke apparaten en cosmetica.

Dat zei Fedor Deichmann vanochtend op de Webwinkel Vakdagen. Hij is senior business development manager bij Alibaba.

Tmall Global
Veel bekende fabrikanten, retailers en online handelaren gebruikten b2c-marktplaats Tmall Global al om hun entree te maken op de Chinese markt. Van Unilever tot Macy’s en van Albert Heijn tot Amazon. Vaak hebben Chinezen er wel van gehoord, maar zijn ze nooit direct met dit soort merken of partijen in aanraking gekomen. Deichmann: 'Tmall Global is de gateway. Anders dan Westerse consumenten gaan Chinezen niet het web op om tijd te besparen, maar juist om tijd door te brengen.’ Ze vergapen zich zogezegd aan wat lange tijd niet voor hen bereikbaar was.

Virtuele vrijhavens
Tmall Global (de naam wordt alleen aan ‘de achterkant’ gebruikt’; voor Chinezen is er geen verschil met het reguliere Tmall.com) werd een kleine twee jaar geleden gelanceerd. Daar lag een besluit van de centrale overheid aan ten grondslag; er werden in China acht plaatsen aangewezen met versoepelde invoerregels, een soort virtuele vrijhavens. Tmall heeft al een aandeel op de Chinese webwinkelmarkt (b2c) van ruim 60 procent en de aantrekkelijkheid wordt door de toevoeging van Westerse merken alleen maar groter. Onbekend is er bemind en, voegt Deichmann een tweede katalysator van de internationale verkoopgroei toe: ‘Chinese moeders willen het beste voor hun kinderen.’

Lees ook: Holland Paviljoen op Alibaba’s Tmall geopend (29 oktober 2015)