Twinkle | Digital Commerce

Britse e-commerce markt kent geen gelijke

2017-05-27
180101
  • 1:34

De e-commerce bestedingen in Groot-Brittannië tekenen voor meer dan 6 procent van het Bruto Binnenlands Product (BBP). Het aandeel is veel groter dan elders in Europa. Ons land prijkt in dit lijstje op de zevende plek.


Op de Global E-commerce Summit presenteerde belangenkoepel Ecommerce Europe twee weken geleden een rapport over online bestedingen in verschillende landen. Uit de cijfers, afkomstig van de gelieerde Ecommerce Foundation, kwam Nederland omzettechnisch als zevende Europese e-commerce natie naar voren.

Groot-Brittannië tekent in zijn eentje voor bijna 35 procent van de Europese e-commerce markt (b2c). Frankrijk en Duitsland volgen op ruime afstand, pas weer ver daarachter volgt de ‘subtop’ met Rusland, Spanje, Italië en ons land.

Aandeel e-commerce op BBP
In het recente rapport (gratis light-versie hier) deelde Ecommerce Europe de online consumentenbestedingen door het BBP (Gross Domestic Product, of kortweg GDP in het Engels) van de betreffende landen. Daarmee ontstaat het zogenoemde eGDP, dat de impact van e-commerce op de nationale economie laat zien.

Groot-Brittannië en de rest
Ook op dit landenlijstje prijkt Groot-Brittannië bovenaan, met 6,1 procent. De hoge webuitgaven aan de andere kant van Het Kanaal hangen niet alleen samen met het grote aantal inwoners; gemiddeld besteden zij fors meer online dan elders in Europa, ook afgezet tegen de economie als geheel. Denemarken en Finland volgen met eGDP’s van respectievelijk 4,4 en 3,5 procent, in Frankrijk ligt het op 3,0 procent. E-commerce legt daar dus minder dan de helft van het gewicht in de nationale schaal dan in de UK.

Top 10
Achter Ierland en Tsjechië volgt Nederland op de zevende plek in de eGDP top 10, met een aandeel van 2,4 procent. Nieuwsplatform Consultancy.nl brengt een en ander vandaag als volgt in beeld:

Lees ook: