Twitter stopt met de ontwikkeling van zijn veelbesproken ‘buy button’. De koopknop is momenteel nog wel te zien, maar er werken geen mensen meer aan. Volgens een woordvoerder verplaatst Twitter het vrijgekomen budget naar dynamische productadvertenties.
Twitter bestrijdt tegen Buzzfeed dat het minder geloof heeft gekregen in commerce, het geld wordt alleen anders besteed.
Productreclame
Dat is een definitiekwestie. Econsultancy tekent aan dat dynamische retargeting ads toch echt iets anders zijn dan online verkopen; deze productreclames op Twitter verwijzen shoppers door naar een andere plek op internet. ‘What this move confirms is that social platforms can trade on their reach and on the time their users spend in app, but they can’t generate spontaneous intent.’
Geen kooplust
Twitter wekt geen directe kooplust, kort gezegd. Het sociale medium startte in september 2014 met de eerste tests van zijn buy button in de VS, zichtbaar in de mobiele Twitter-apps voor iOS en Android. Daarna bleef het een jaar stil, tot betaaldienstverlener Stripe technologie beschikbaar stelde om verkopen in apps mogelijk te maken. Er werden koppelingen gelegd met de software van onder andere Bigcommerce, Demandware en Shopify, maar alleen Amerikaanse webwinkeliers konden de koopknop inzetten.
Niet zomaar in je snufferd
‘Het komt er hier ook aan, echt’, zei hoofd marketing Benelux Suzanne Ekel kort erop tijdens Shopping Today. Ekel, inmiddels vertrokken bij Twitter, voegde toe dat van die koopknop geen wonderen moeten worden verwacht. ‘Duw die koopknop niet zomaar in iemands snufferd. Make a connection, not a sale.’
Lees ook:
- Meer ruimte voor tweets (24 mei 2016)
- Branchegeluiden: wat doet de koopknop in social media? (29 september 2015)
Opmerkelijk zo'n snelle exit, maar wel goed dat men niet aan een dood paard blijft trekken. Deze beslissing mogen vele adverteerders en social media platforms goed in hun oren knopen. Awareness en Interest opwekken is al prima, je kunt het niet allemaal hebben. Zet Display (op welk platform dan ook) vooral in op die zaken. Desire en Action volgen daar vanzelf uit (mits de propositie goed is en natuurlijk proportioneel gezien). Met een 2-traps raket bereik je vaak meer dan met 1 schot naar de maan, minder snel, maar wel zo effectief.
Ik denk dat je het zo goed hebt verwoord Paul. Elk online kanaal heeft toch zo zijn specifieke en karakteristieke eigenschappen. Social media en twitter in het bijzonder is volgens mij een typisch branding en awareness podium. Je kan eea natuurlijk heel goed laten samenwerken met andere online kanalen als SEO en CPC die wel conversiegerichter zijn. Het gaat hem juist om de mix van kanalen om online resultaat te realiseren. Dat twitter desondanks wel een buy-button heeft geintroduceerd is zeker niet onlogisch maar het werkt dus blijkbaar niet zoals verwacht, jammer maar helaas. Uiteindelijk is het beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.