Twinkle | Digital Commerce

Webwinkels niet verplicht in heel Europa te verkopen

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:36

Brussel wil geoblocking aan banden leggen om discriminatie van Europese burgers te voorkomen. Toch worden e-commerce bedrijven niet verplicht te leveren in alle delen van de Europese Unie.


Webwinkeliers behouden ook de vrijheid om lokale prijsverschillen te hanteren. Ecommerce Europe, waarin nationale belangenverenigingen zijn vertegenwoordigd, is daar content mee.

Objectieve reden
Regionale differentiatie in prijs en voorwaarden zou toegestaan moeten zijn als er een ‘objectieve reden’ aan ten grondslag ligt, verklaarde Ecommerce Europe afgelopen najaar in een dringend appèl. Volgens de koepelorganisatie is het cruciaal dat bedrijven kunnen vertrouwen op economische vrijheden en ondernemersvrijheden. ‘Hoe dan ook mogen de nieuwe regels niet leiden tot een verplichting voor online retailers om overal in de Europese Unie te verkopen, omdat online bedrijven veel objectieve redenen kunnen hebben om dat niet te doen.’

Voorzichtig enthousiast
Tot die verplichting komt het niet en dat is winst voor online ondernemers volgens Ecommerce Europe. De belangenkoepel is voorzichtig enthousiast over het totale pakket maatregelen uit Brussel; de Europese Commissie zou problemen wel meer bij de bron moeten aanpakken. Ook vindt de organisatie dat op het punt van geolocatie nog veel onduidelijkheid bestaat, bijvoorbeeld over het toepassen van nationaal recht in voorkomende cross-border shopping situaties.

Juridische fragmentatie
Onder de kop ‘goede start in pakketbezorging, meer helderheid nodig in geoblocking’ schrijft de belangenkoepel in een eerste reactie: ‘Ecommerce Europe verwelkomt de progressie die de Europese Commissie heeft gemaakt als het gaat om de digitale interne markt en waardeert het dat rekening is gehouden met een aantal aanbevelingen van online merchants. Maar de associatie waarschuwt ervoor dat kritieke onderliggende problemen, zoals juridische fragmentatie, niet door het huidige e-commerce pakket worden geadresseerd.’

Cross-border e-commerce
Uit een barometer van Ecommerce Europe bleek deze week dat de verschillende regels in landen het handelen over de grens bij uitstek lastig maken. Bijna de helft van een groep ondervraagde e-commerce bedrijven noemt cross-border business in Europa ‘moeilijk of zeer moeilijk’: