Twinkle | Digital Commerce

Inwoners kleine gemeenten big spenders online

2017-11-08
180101
  • 1:52

Het kabinet wil dat er geen nieuwe winkels worden gebouwd als in plaatsen nog winkelpanden leeg staan. De leegstand is vooral groot in kleinere gemeentes. Daar besteden de inwoners ook relatief het meest online, blijkt uit data die de Rabobank publiceert.

In de special ‘Het Nederlands winkellandschap na de crisis’ gaat Rabo-onderzoeker Frits Oevering onder andere in op de lokale impact van e-commerce. Zijn conclusie is dat winkeliers in landelijke gebieden meer last hebben van webconcurrentie dan winkeliers in steden.

Uit de publicatie: ‘Het inwonertal van een gemeente beïnvloedt niet alleen haar aandeel in de winkelbestedingen en de ontwikkeling van dat aandeel, maar ook de mate waarin het winkelbestand heeft te lijden onder concurrentie van internetaankopen.’

Aandeel iDeal bijna verdubbeld
Oevering schrijft dat Nederlandse consumenten in 2015 gemiddeld 15 procent van hun winkeluitgaven deden op iDeal, versus nog maar 8 procent in 2011. ‘Het aandeel van iDeal in de bestedingen door inwoners van kleine gemeenten is veel groter dan het aandeel in de bestedingen door inwoners van grote gemeenten’, constateert hij. ‘Het neemt ook sterker toe.’ Onderstaand diagram, onttrokken uit de laatste koopstromenmonitor van de Rabobank, brengt dat in beeld:

De kleinste categorie gemeenten (minder dan twintigduizend inwoners) zagen anno 2014 bijna 20 procent van de lokale winkelomzet naar het web vloeien, twee keer zoveel als de grootste gemeenten. Recenter cijfers zijn er nog niet, legt Oevering uit aan Twinkle: ‘We publiceren onze koopstromenmonitor om de paar jaar. De monitor is gebaseerd op onze bancaire administratie. Uit privacyoverwegingen publiceren wij alleen op een geaggregeerd geografisch niveau. Deze data zijn in dit artikel voor het eerst gebruikt.’

Postorderaars
‘Aankopen via internet treden in de voetsporen van de aloude postorderbedrijven’, aldus Oevering in zijn publicatie. ‘Zij zijn vooral een uitkomst voor consumenten in kleine gemeenten, waar het winkelaanbod klein is. In een groot aantal gevallen maken deze kleine gemeenten deel uit van het landelijke gebied, waardoor consumenten zich bovendien op grote afstand van verzorgingskernen met winkels bevinden. Zowel in de stad als in het landelijke gebied koopt de consument steeds meer via internet, maar vooral voor het winkelaanbod in het landelijke gebied vormen webwinkels een bedreiging.’

Rapport
U kunt het rapport, dat Oevering eerder deze lente opleverde, hier lezen.