Twinkle | Digital Commerce

Beaumotica pioniert op Magento 2.0

2017-05-27
180101
  • 3:58

Als eerste Nederlandse webwinkel ging Beaumotica.com live op het recent gelanceerde platform Magento Enterprise 2.0. Een mooie primeur voor de webwinkel, e-commerce ontwikkelbureau MediaCT en hostingbedrijf Byte. Maar hoe zit het met de risico’s van het werken in de bèta-versie van een nieuw platform? ‘Het was een spannende keuze voor alle partijen.’

Tekst: Jaap van Sandijk

Henry van der Borg is net zo vooruitstrevend als zijn webwinkel Beaumotica, die is gespecialiseerd in domotica (huisautomatisering). Als het enigszins kan, loopt hij voorop op het gebied van technologie. Toen de ondernemer door MediaCT werd benaderd met de vraag of hij als eerste Nederlandse webwinkel live wilde gaan met het vernieuwde platform Magento 2.0, had hij maar een kwartiertje bedenktijd nodig. ‘In Magento 1 hadden we in de loop der jaren heel wat historie opgebouwd’, zegt Van der Borg. ‘Bij alle updates van versie 1 waren verschillende externe ontwikkelbureaus betrokken, waardoor de rommelige structuur aan de binnenkant van de webwinkel toenam. Blijf je dan nog investeren in een oude versie met een groeiend aantal aanpassingen, of begin je met een schone lei in een compleet vernieuwd platform, waarbij updates een stuk eenvoudiger en minder tijdrovend zijn? Bovendien: als je weet dat versie 1 op den duur niet meer wordt onderhouden, kun je als snelgroeiend bedrijf beter maar meteen overstappen naar versie 2, om toekomstige problemen te voorkomen.’

Dat de keuze van Van der Borg vrij snel gemaakt kon worden, had ook te maken met een slimmigheid. In overleg met MediaCT werd besloten om het nieuwe platform eerst geïsoleerd live te zetten. Niet op Beaumotica.nl, maar op Beaumotica.com, dat - in het kader van de internationale ambities - net was gebouwd. Terwijl in februari Beaumotica.com live ging met Magento 2.0, bleef Beaumotica.nl doorgaan met Magento 1.13. Van der Borg: ‘Maar omdat het nogal wat vergt om met twee platformen te werken, is alles er bij ons wel op gericht om zo snel mogelijk met één platform verder te gaan.’

Ontdekkingstocht
Inmiddels verloopt de uitvoering van een aantal dagelijkse taken van Beaumotica.com een stuk efficiënter. Het updaten van producten, verwerken van orders en het uitvoeren van webwinkelmarketing is vergemakkelijkt. Ook het importeren en exporteren van producten is eenvoudiger geworden, net als het toevoegen van attributen en het maken van catalogusoverzichten. Toch liep bij de implementatie van Magento 2.0 niet alles van een leien dakje. ‘De checkout vonden we nogal omslachtig en ook het importeren van producten kon wat ons betreft wel beter’, zegt Van der Borg. ‘Die feedback is gelukkig serieus genomen.’

Het nieuwe platform is compleet anders dan zijn voorganger en dat betekent dat webwinkeliers en ontwikkelaars dit weer helemaal opnieuw moeten leren kennen. ‘Het is een nieuwe ontdekkingstocht en daar wilden wij snel mee beginnen, ook omdat de oude versie over drie jaar niet meer wordt onderhouden’, zegt Tjitte Folkertsma, commercieel directeur van MediaCT.

Een belangrijk verschil met de vorige versie van Magento is dat het uitvoeren van updates makkelijker is geworden. ‘Dat was in versie 1, veelal door conflicten tussen extensies van derde partijen, een stuk lastiger’, aldus Folkertsma. In Magento 2 is dit verbeterd door de realisering van een API (tussenlaag) die dergelijke conflicten voorkomt. Omdat in de nieuwe versie elk kwartaal nieuwe functionaliteiten worden toegevoegd, is de gebruiker ook minder afhankelijk van oplossingen van derden. ‘En dat scheelt weer ontwikkelkosten’, voegt Van der Borg daar aan toe.

Kinderziektes
Beaumotica.com was er snel bij met zijn overstap. Maar wat voor andere gebruikers het juiste moment van overstappen is, blijft de vraag. Want is het bijvoorbeeld niet slim om te wachten tot eventuele kinderziektes uit de nieuwe versie zijn gehaald? Folkertsma: ‘Het meest verstandig is om te kijken naar de besparingskosten. Een efficiëntere manier van werken en een sneller beheer levert voordeel op, dat is duidelijk. Maar wat levert dat jóuw webwinkel op en wat zijn daarvan precies de voordelen? Die vragen moeten leidend zijn. Verder moet je er uiteraard voor zorgen dat je binnen drie jaar over bent en dat je de roadmap en de beschikbare functies goed kent.’

Zou Beaumotica ook zo snel zijn overgestapt als het niet de mogelijkheid van de ‘proeftuin’ Beaumotica.com had gehad? ‘Met de kennis van nu zouden we dit niet meteen voor Beaumotica.nl hebben gedaan’, erkent Folkertsma. ‘Je stapt natuurlijk wel in de bèta-versie van een compleet vernieuwd platform. Het was een spannende keuze voor alle partijen.’

Na onder meer het toevoegen van nog een aantal functionaliteiten verwacht Beaumotica over twee maanden helemaal ‘over’ te zijn en de integraties tussen de systemen af te ronden. ‘We hopen daar snel in te slagen, maar ook niet té snel’, zegt Van der Borg. ‘Je wil natuurlijk wel dat de shop blijft converteren en dat je geautomatiseerde advertenties probleemloos blijven doorlopen.’

____________________

Over Beaumotica
Beaumotica is een webwinkel op het gebied van sfeer, design en verlichting. De shop combineert het gemak van domotica (het in huis besturen van apparaten) met de verfraaiing van het interieur. De webwinkel bood als eerste Nederlandse webshop producten van Philips Hue (persoonlijke en draadloze verlichting) aan. Beaumotica.nl is actief sinds 2007. Met Beaumotica.com wil het bedrijf nu internationaal uitbreiden.
____________________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2016.