Voor de samenstelling van de Twinkle100 2016, de lijst met de grootste online retailers in Nederland naar omzet, is de redactie een samenwerking aangegaan met de Hogeschool van Amsterdam (HvA). Daarnaast wordt de lijst uitgebreid met deTweede100 en de Travel50.
De Twinkle100 2016 verschijnt op 22 september en wordt gelanceerd tijdens Shopping Today.
Twinkle publiceert in september alweer de negende editie van de Twinkle100, de lijst met de grootste online retailers in Nederland naar omzet. Voor de honderd runners-up in retail is er de Tweede100. Uiteraard worden ook de grootste online reisverkopers in Nederland opnieuw gerangschikt, in de Travel50. De redactie weet zich dankzij de samenwerking met de Hogeschool van Amsterdam gegarandeerd van een professionele onderzoekspartner. Het veldwerk wordt verricht door studenten Commerciële Economie en onderzoekers van het lectoraat Online Ondernemen.
Professionaliseringslag
‘Ik heb de Twinkle100 altijd gezien als een journalistieke uitgave en werkte daarvoor in de afgelopen jaren samen met verschillende journalisten’, licht hoofdredacteur Marieke Verdonk toe. ‘Het project neem een dusdanige omvang aan dat een professionaliseringslag nodig is die je van de zogeheten éénpitters niet kunt verwachten. Vooral als het gaat om de verwerking en opslag van de data. Het Centre for Market Inisghts (CMI), het onderzoeksbureau van de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Online Ondernemen van de HvA, heeft daar de middelen en mensen voor. Overigens blijft het op deze manier een journalistiek product. Het is een gedegen vorm van onafhankelijke onderzoeksjournalistiek.’
Begrip in e-commerce Nederland
Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen aan de HvA: ‘De Twinkle100 is een begrip onder e-commerce bedrijven in Nederland, waar elk jaar weer reikhalzend naar wordt uitgekeken. Wij zijn dan ook verheugd dat Twinkle ons gevraagd heeft te helpen met de 2016-uitgave. Een team van onderzoekers en studenten staat klaar om samen met Twinkle de ranglijst van grootste online retailers en travelpartijen te bepalen. Voor studenten is het een prachtig project om hun onderzoeksvaardigheden verder aan te scherpen en meer te leren over de Nederlandse e-commerce markt!’
Aangepaste definitie
Om het overzicht eenduidiger en overzichtelijker te maken, heeft de redactie een aantal inhoudelijke wijzigingen doorgevoerd. Zo zal de ranking niet meer op holdingniveau worden samengesteld. Ondernemingen die onder een holding vallen maar een eigen e-commerce organisatie hebben, krijgen een eigen plek op de lijst. Stonden er in de vorige edities alleen organisaties op de lijst met een kantoor in Nederland, vanaf dit jaar neemt de redactie ook buitenlandse spelers mee. Het gaat dan om de online omzet die ze op de Nederlandse markt behalen. Om opgenomen te worden in de retaillijst moet een partij goederen verkopen, primair aan consumenten.
Perfect zo'n professionaliseringsslag. Ik hoop dat jullie dan ook bedrijven in mijn branche (keukenbranche) mee nemen in het onderzoek. Er zijn bedrijven zoals het mandemakers concern die online misschien wel in de top twintig zitten maar leveranciers en collega ondernemers niet wakker willen maken. Heb in de inbouwapparatuur branche gezeten en verkocht zon tien jaar geleden al meer dan éen miljoen alleen met inbouwapparatuur.
@Ernest: online verkopers van keukens in Nederland komen zeker in aanmerking.
@Arjan, dat snap ik maar het gaat erom dat er players zijn die vele miljoenen omzetten en daar helemaal geen publiciteit aan willen geven. Je hebt bedrijven die bewus tin de top honderd willen komen om meer omzet te genereren en media attentie te krijgen maar bij voorbeeld Mandemakers die een van de grootste online spelers heeft overgenomen wil wel mee eten met online maar niet zijn eigen keukenshowrooms beconcureren en wil dus van de radar blijven.