Twinkle | Digital Commerce

Martijn van Peer (Interpolis): ‘Omnichannel fascineert me enorm’

2017-05-27
180101
  • 2:33

Op het CV van Martijn van Peer staan onder meer Twinkle100-spelers Dixons en Paradigit. Hij stapte er aan boord toen digital commerce nog in de kinderschoenen stond en heeft ze weten te ontwikkelen tot volwaardige e-commerce spelers. Dat maakt hem trots, maar na twaalf jaar retailervaring vond hij het tijd om uit die comfortzone te stappen: Van Peer verruilde computerketen Paradigit begin dit jaar voor dienstverlener Interpolis.

Tekst: Danielle Scheffer / Beeld: Twinkle/ BBP Media

--------------------------------------------------
Naam: Martijn van Peer
Functie: e-commerce manager zakelijk van Interpolis
​Leeftijd: 37
--------------------------------------------------

Inspiratie
‘Ik ben geboeid door de ontwikkeling bij Made.com, door het concept erachter en doordat het nu ook met een fysieke showroom de markt betreedt. En binnen de meer traditionele retail vind ik inspiratie bij Rituals. Dat bedrijf bewaart de balans tussen merkbeleving en conversie. Ik weet uit ervaring hoe lastig dat is, en zij doen dat heel knap.

Usual suspect Amazon is natuurlijk een heel interessant internationaal voorbeeld, met onder meer zijn stap naar de fysieke wereld, zijn eigen productielijn, zijn same hour delivery dienst Prime Now.’

Professionalisering
‘De e-commerce branche is aantrekkelijk omdat ie zo in ontwikkeling is. Hij is niet meer te vergelijken met twaalf jaar geleden, toen ik er net in begon, en over vijf jaar zal alles weer heel anders zijn. De professionalisering daarin maakt het tot een uitdaging. De online branche is inmiddels geheel geïntegreerd in de maatschappij, er is geen onderscheid meer tussen on- en offline. Omnichannel is de wereld geworden. Dat fascineert me enorm.’

Ontwikkelingen
‘Logistieke ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Een jaar geleden was next day delivery nog hot, nu wordt same day en zelfs same hour delivery al heel normaal gevonden. Ik ben erg benieuwd waar dat naartoe gaat, en waar de behoefte van de klant hierin ligt.

‘Ik vind daarnaast ook de offline markt behoorlijk in beweging. Lokale spelers zijn erg aan het groeien en online spelers bewegen zich naar offline, kijk naar Leapp en Coolblue met hun fysieke winkels.’

Zelf shoppen
‘Uiteraard koop ik zelf van alles online: boeken, IT-supplies, kleding, reizen, vakanties, tickets, noem maar op. Daarentegen doe ik luxe aankopen graag in fysieke winkels, waar er advies en uitleg bij gegeven wordt. Dan gaat het om producten die ik toch eerst wil zien en/of voelen: een tv, meubels en dergelijke.’

Vrije tijd
‘Ik heb twee jonge kinderen waar ik graag tijd mee doorbreng. Daarnaast sport ik graag, ik hou van tennis en van zwemmen. Verder vind ik het leuk om dingen op cultureel gebied te ontdekken, zo ga ik bijvoorbeeld graag naar musea. Ik hou erg van geschiedenis en archeologie, ik lees er veel over en bezoek bij voorkeur exposities op dit gebied.’

Vakantie
‘Op mijn ideale vakantie trek ik het liefst rond in een land. Ik verblijf via Airbnb op meerdere locaties, bij voorkeur in kleinere plaatsen. Het afgelopen jaar was ik in Zweden, heb uiteraard Stockholm bezocht maar ik vind het ook prachtig om daarnaast de natuur en de rest van het land te ervaren. Op mijn verlanglijst staat nog Canada, dat vind ik een trapje hoger dan Scandinavië voor wat betreft ongerepte natuur.’

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 3-2016.