Twinkle | Digital Commerce

Belgen ‘in middenmoot’ met 8,2 miljard online omzet

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:12

De Belgische e-commerce markt groeide vorig jaar tot 8,2 miljard euro. Een flinke stijging ten opzichte van 2014, toen de teller op 2,3 miljard euro stond. De Belgische vereniging van online handelaars is blij: ‘We bevinden ons in de betere Europese middenmoot’.

De jaarcijfers over 2015 komen uit de BeCommerce Market Monitor, een onderzoek dat in opdracht van BeCommerce is uitgevoerd door GfK, met steun van PostNL, Google en Worldline.

Europese middenmoot
Met 8,2 miljard euro zetten Belgische e-commerce spelers ongeveer de helft om van wat Nederlandse webwinkels vorig jaar in het laatje brachten (16,07 miljard euro). Desalniettemin is Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, vol lof over de groei van de markt bij onze zuiderburen: ‘De cijfers tonen aan dat België een gigantische inhaalbeweging achter de rug heeft. We laten nu heel wat Europese landen achter ons.’

Vierde kwartaal
Driekwart van de Belgische bevolking boven de vijftien jaar winkelde in het laatste kwartaal van 2015 online. In deze periode werd 2,17 miljard euro digitaal uitgegeven, waarbij consumenten gemiddeld 97 euro per aankoop besteedden. 1 miljard euro werd tijdens de feestperiode gespendeerd.

Weinig mobiel
Belgische shoppers maken nog niet massaal de switch naar mobiel. Vanwege het grote scherm winkelen consumenten het liefst online op een laptop (57 procent) of desktop (35 procent).