Twinkle | Digital Commerce

Feestdagen brengen Belgische shops 1 miljard euro

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:10

Belgische webwinkels hebben in afgelopen feestperiode 1 miljard euro omzet geboekt. Dat komt overeen met 14 procent van de gehele jaaropbrengst. Onze zuiderburen laten zich steeds meer beïnvloeden door Amerikaanse online koopfestivals.

Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce, de Belgische vereniging voor online handelaren. BeCommere vroeg ruim 720 e-commerce ondernemers (82 procent van de markt) naar hun verkoopactiviteiten tussen 27 november en 31 december.

Black Friday en Cyber Monday
Het blijkt dat vooral de kerstperiode (10 tot 24 december) een populaire tijd is om online cadeaus aan te schaffen. ‘Maar ook andere consumptieperiodes worden steeds belangrijker’, meldt BeCommerce in een persbericht. Het weekend met Black Friday en Cyber Monday vertegenwoordigde 9,3 procent van de totale feestdagenomzet.

Boxing Day en Sinterklaas
Andere drukke periodes waren de weken voor Sinterklaas (6,2 procent van de omzet) en Boxing Day - in België Tweede Kerstdag - met 4,1 procent.

Positief jaar
België kijkt terug op een positief e-commerce jaar. In totaal werd er 7,3 miljard euro online omgezet. ‘2015 was bijzonder rijk aan innovaties op de Belgische e-commerce markt’, zegt BeCommerce-bestuurder Carine Moitier. Ze refereert aan het schrappen van het verbod op nachtwerk, de komst van de BeCommerce Market Monitor en de positie van ‘nieuwkomer’ Alibaba in de BeShopping 100, een lijst met de naar omzet grootste online verkopers in België.