Twinkle | Digital Commerce

Amazon zet in op mondiaal logistiek netwerk

2017-11-11
180101
  • 1:24

Amazon is bezig een mondiaal logistiek netwerk uit te rollen waarin het de schakel wordt tussen fabrikanten in China en India en consumenten in de Verenigde Staten en Europa. Project ‘Dragon Boat’ moet Amazon laten concurreren met alle wereldwijde vervoerders en Alibaba.

Dat meldt Bloomberg op basis van plannen die Amazon in 2013 al opstelde. De pure player wil een mondiale expansie van zijn Fulfilment by Amazon-programma. Daarin helpt het merchants in de opslag en verzending van hun artikelen.

One-click-ship
‘Verkopers zullen de bezorging niet meer inboeken bij DHL, UPS of FedEx, maar bij Amazon’, schrijft de retailer in het rapport. Het bedrijf wil voordelig ruimte inkopen in trucks, vliegtuigen en schepen om de producten van zijn merchants tegen een lage prijs te vervoeren. Fabrikanten in China en India kunnen deze ruimte zelf ‘boeken’ via een mobiele applicatie, schrijft Amazon. De pure player rept over one-click-ship.

Babystappen
Bloomberg schrijft dat Amazon nu babystappen maakt om zijn uiteindelijke ‘Global Supply Chain by Amazon’-programma te realiseren. De pure player zet, net als concurrent Alibaba, in op een cross border e-commerce markt van 1 biljoen dollar in 2020.

5 miljard dollar toeleggen
Amazon realiseerde vorig jaar voor het eerst een omzet van meer dan honderd miljard dollar. De teller bleef staan op 107 miljard. Om tot die omzet te komen maakte Amazon ruim 11,5 miljard dollar aan shipping costs (11,6 procent van de omzet). De opbrengsten, onder andere uit Fulfillment by Amazon en Amazon Prime, bedroegen niet meer dan 6,5 miljard dollar. Onder de streep kwamen de verzendkosten daarmee uit op 5.019 miljoen dollar.