In 2015 werden bijna een kwart meer online betalingen met iDeal gedaan dan in 2014. Dit komt neer op 222 miljoen iDeal-transacties in webwinkels, een aantal dat hoger is dan beheerder Currence verwachtte.
De dag voor Kerst trok Currence de voorzichtige conclusie dat het in heel 2015 in totaal 217.660.410 iDeal-transacties zou verwerken. Destijds was december, waarin twee recorddagen vielen, nog niet meegerekend.
22 miljoen transacties in december
Het blijkt dat december 2015 goed was voor ruim 22 miljoen transacties, 4 miljoen meer dan in de laatste maand van 2014. Uiteindelijke steeg het aantal iDeal-betalingen met 23,2 procent ten opzichte van een jaar eerder. Dit percentage is lager dan dat van 2014 (26,5 procent) ten opzichte van 2013.
1 miljard betalingen
IDeal verwerkt waarschijnlijk nog dit jaar de 1 miljardste betaling sinds de introductie eind 2005. Na 2015 stond de teller op 917,5 miljoen transacties.
Dit is erg goed nieuws. Bewijst maar weer dat ecommerce nog steeds hard groeit en mensen steeds meer overgaan naar online betalen. Wat ik vaak mis in zulke berichten is de vergelijking met andere soorten betaalmiddelen. Bijvoorbeeld creditcard. Ik zie in onze webshops dat dit steeds belangrijker wordt.
@Tom: op de website van IDeal kun je alleen het aandeel (pdf) van de verschillende betaalmethodes terugvinden tot medio 2015. Dan zie je dat iDeal 56% representeert, creditcards 12% en daarna machtiging 6%. Hopelijk worden later overall cijfers bekendgemaakt.
Voor mij als webshophouder goed nieuws, geen betaalmethode zo goedkoop en snel voor mij als ontvanger. Echter voor de consument vind ik het niet zo positief. Voor de consument is PayPal een veel betere keuze, maar ideal blijft gigantisch groeien.
Ik zie dit ook een beetje als een nadeel voor mij. E-commerce heeft 'iets engs'. Als mensen dan met een relatief onveilige en onverzekerde betaalmethode als ideal blijven betalen, zal dit imago niet snel veranderen. Als iedereen met PayPal, creditcard, etc zou betalen, zou men zelden tot nooit gedupeerd raken met een online aankoop. Ik denk dat het 'eng' imago wat bij sommige mensen nog heerst dan definitief tot het verleden behoort.
Ik draag als webshophouder met liefde een percentage provisie op elke order af om online betalen in zijn geheel veiliger te maken.