Twinkle | Digital Commerce

Marc Bolland trots op online prestaties Marks & Spencer

2017-11-08
180101
  • 1:30

Marc Bolland vertrekt in april na zes jaar als topman van Marks & Spencer. Als zijn grootste verdiensten beschouwt de Nederlander het terugbrengen van de schuldpositie en de online prestaties. ‘Toen ik hier aantrad was er niet eens een webshop.’

Bolland wordt dit voorjaar officieel opgevolgd door Steve Rowe, ‘een keigoede kerel’ volgens de scheidend voorman in de Telegraaf. Rowe geeft nu leiding aan de kledingactiviteiten van Marks & Spencer, dat enkele jaren geleden zijn rentree maakte in Nederland.

Replatforming
De afgelopen jaren heeft Marks & Spencer zijn online positie weten te verstevigen, al ging dat niet zonder slag of stoot; de warenhuisketen kampte met dalende online inkomsten als gevolg van een replatforming, die langer op zich liet wachten dan vooraf bedacht. Bolland zei dat met een online omzetdip rekening was gehouden, al hield ook die langer aan dan voorzien. ‘Een platform bouw je niet voor een kwartaalresultaat’, reageerde de topman anderhalf jaar geleden strijdbaar. ‘Anderen mogen het een issue noemen, maar het is geen issue'.

Prijs-kwaliteit
Inmiddels heeft Marks & Spencer het pad naar online groei weer gevonden. In het laatste halve boekjaar steeg de webomzet met ruim 34 procent, terwijl de omzet in de high street afnam. ‘Nu horen we bij de grootste online winkels van het land', aldus Bolland vandaag in de Telegraaf. 'In het Verenigd Koninkrijk wordt, nog veel meer dan in Nederland, online gekocht. Dat is hier al bijna 20 procent van de kledingmarkt. We zitten weliswaar in het lastige middensegment van de markt, maar je ziet dat mensen niet alleen discount zonder kwaliteit willen, maar ook een goede prijs-kwaliteitverhouding (…) In voeding zitten we in het hogere segment. Ook dat gaat steeds vaker online.’