Twinkle | Digital Commerce

De replatforming van … Bugaboo

2020-04-08
1000562
  • 3:47

E-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe website. Wat is er veranderd, vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het opgeleverd? Voor deze refresh sprak Twinkle met Thomas Stegelmann, director global e-commerce bij Bugaboo.

Kun je kort vertellen over de online geschiedenis van Bugaboo?

‘Je koopt een kinderwagen niet op dezelfde manier als bijvoorbeeld een T-shirt. Ouders doen er maanden over om merken, producten en diensten te vergelijken om er zeker van te zijn dat ze het juiste product voor hun baby kopen. Bugaboo vindt het belangrijk om ouders hier zo goed mogelijk bij te helpen en richt zich altijd op het creëren van een unieke ervaring. Dat doen we onder andere door middel van onze productconfigurator, waarmee ouders heel gemakkelijk de kleuren van hun kinderwagen kunnen aanpassen. Vandaag de dag zijn we online live in 25 markten, met acht verschillende talen, acht valuta en vijf magazijnen. We hebben teams in ons hoofdkantoor in Amsterdam en in de Verenigde Staten, Japan, Korea en Australië. En we zijn pas net begonnen!’

Waarom een nieuwe website?

‘Bugaboo wil zijn online aanwezigheid aanzienlijk laten groeien. Maar onze bestaande systemen, processen en data waren daarin tot voor kort een beperkende factor. In plaats van ons team in staat te stellen om ons bedrijf te laten groeien, waren we continu bezig om de complexiteit van onze bestaande infrastructuur het hoofd te bieden. We beseften dat we de aanpak moesten veranderen en bedachten een plan. Om dat mogelijk te maken hebben we gekeken naar verschillende leveranciers en bureaus die ons hiermee konden helpen en binnen twee maanden waren we klaar om te beginnen met de replatforming.’

Wat is er veranderd?

‘We hebben bijna alles veranderd en als we terugkijken is het erg fijn om te zien dat elk puzzelstukje op zijn plek is gevallen. Ons eigen bureau en onze implementatiepartners hebben samen het ontwerp bedacht dat perfect aansluit bij de merkidentiteit van Bugaboo. Daarnaast hebben we Salesforce Commerce Cloud geïmplementeerd, daarop draait de voorkant van de site. We hebben ons bestaande contentmanagementsysteem afgeschaft ten gunste van de Page Viewer van Salesforce Commerce Cloud. Ook hebben we ons productdata-model herbouwd en geïmplementeerd in inRiver. Dit dwong ons tegelijkertijd tot een hernieuwde integratie met marketingbureau Bazaarvoice en met ons vertaalbureau Livewords. Tot slot hebben we nu ook een integratie met Salesforce Marketing Cloud en Service Cloud.’

Wat zijn de verwachte verbeteringen van de nieuwe website?

‘We zijn erg trots op de ervaring voor onze mobiele gebruikers. Met een aandeel van bijna 75 procent wilden we ervoor zorgen dat onze pagina even snel laadt als je via wifi of 4G verbonden bent. We zijn ook enthousiast over de functionaliteit die Salesforce Page Designer biedt. We hebben nu de mogelijkheid om landingspagina’s eenvoudig te maken en componenten en inhoud eenvoudig te hergebruiken. Ook hebben we veel aandacht besteed aan ons frontend, zodat dit zelfs blijft werken als onze backend-systemen falen. Natuurlijk is er alsnog veel werk te doen, we gebruiken veel van de nieuwe functies momenteel nog niet.’

Is de website extern of intern ontwikkeld, en waarom?

‘We hebben onszelf slechts vijf maanden de tijd gegeven om alles te migreren. Daardoor hadden we niet één, maar meerdere partners nodig om ons hiermee te helpen. Voor de integratie van Salesforce Commerce Cloud werkten we samen met Dept. Niet alleen zitten zij in Amsterdam, wat zorgt voor een soepele communicatie, maar Dept liet ook onze eigen ontwikkelaars toe tot hun team. Daarnaast hebben we ons bestaande partnerschap met digital commerce bureau Xsarus voortgezet en zijn we blijven samenwerken met marketingconsultant Emark voor de integratie van Salesforce Marketing Cloud en Gen25 voor Salesforce Service Cloud. We hebben ook experts van CastorDGTL gebruikt om expertise op verschillende gebieden in onze organisatie in te brengen. Tijdens de piekperioden werkten zo’n vijftig mensen van verschillende afdelingen, bedrijven en partners samen aan het project.’

Is het geplande budget overschreden?

‘Technisch gezien zijn we onder het budget gebleven, dankzij slimme en efficiënte keuzes tijdens de gehele duur van het project.’

Wat zijn achteraf gezien de lessen?

‘Je maakt altijd fouten in zo’n groot project, maar het zijn uiteindelijk ook de fouten waar je het meeste van leert. Zo hadden we tijdens bepaalde integraties sneller beslissingen kunnen nemen die ons en de partijen waarmee we samenwerkten uiteindelijk veel tijd hadden bespaard. Maar het is ook mooi om te zien dat deze partijen altijd wel meerdere oplossingen hadden voor specifieke problemen. Samen hebben we het voor elkaar gekregen om alle sites de week voor Black Friday te lanceren en hebben we Black Friday overleefd zonder al te veel hick-ups.’

Welke nieuwe stappen wil Bugaboo in de nabije toekomst zetten met de nieuwe website?

‘Bugaboo heeft geweldige plannen voor 2020 en we kijken ernaar uit om inspirerende en interessante ervaringen te bouwen, waarbij we de kracht van ons merk, onze producten en onze kanalen benadrukken. We gaan het maximale uit het nieuwe platform halen.’