Twinkle | Digital Commerce

Enorme online groeispurt voor Marks & Spencer

2017-11-08
180101
  • 1:07

Marks & Spencer kampte een tijd met dalende online inkomsten als gevolg van een re-platforming. Inmiddels groeit de Britse warenhuisketen veel harder dan de markt op internet. De webomzet steeg met 34,2 procent.

Overall wist Marks & spencer slechts een omzetplusje van 1 procent te noteren in het laatste halve boekjaar (tot 26 september). De omzet kwam uit op 4,9 miljard pond, waarvan bijna 90 procent op de Brits thuismarkt werd behaald. De internationale inkomsten namen met ruim 5 procent af, tot iets meer dan een half miljoen pond. Een paar jaar geleden maakte Marks & Spencer zijn comeback in ons land.

Zorgenkindje
Marks & Spencer boekt weer een groeiend deel van zijn inkomsten online, en daarbinnen op mobiele apparaten, terwijl de omzet in de high street afneemt. De website was juist lange tijd het zorgenkindje van Marks & Spencer, omdat de webinkomsten na de rigoureuze re-platforming terugliepen.

Marc Bolland
M&S liet eerder weten dat met een online omzetdip rekening was gehouden, al hield die uiteindelijk wel langer aan dan voorzien. ‘Een platform bouw je niet voor een kwartaalresultaat’, zei de Nederlandse topman Marc Bolland in de zomer van vorig jaar. ‘Anderen mogen het een issue noemen, maar het is geen issue'.