ABN Amro verwacht dat de online detailhandelsbestedingen in Nederland zowel dit jaar als volgend jaar met 15 procent groeien. Dat is minder dan de 18,5 procent groei die de bank voor het afgelopen jaar heeft becijferd.
De cijfers staan in een nieuwe sectorprognose van ABN Amro. De bank voorziet dat het herstel van de volumes in de detailhandel de komende jaren doorzet:
Hierboven ziet u de verwachte (*) ontwikkeling per branche. Het betreft verkoopvolumes, uitgezonderd de internetomzet retail (**). ‘Dat heeft te maken met de beschikbaarheid van CBS-cijfers’, legt ABN Amro’s Sonny Duijn uit aan Twinkle.
Winstmarges
De omzet mag in de meeste branches aantrekken, ABN Amro schetst dat de winstmarges in de Nederlandse retail onder druk staan. ‘De competitie is verergerd door een groeiend aanbod van goederen en diensten via internet. Die online groei is er nog niet uit.’
Niet alles goud wat er blinkt
Maar ‘ook online is niet alles goud wat blinkt’, tekent de bank in zijn rapport aan. ‘Voor veel winkeliers is het een zeer ingewikkelde opgave om met internet winst te maken. Op de middellange termijn zal dat een aantal online spelers fataal worden. Een webwinkel die uitsluitend stuurt op volume en marktaandeel, moet de omslag maken naar een duurzaam bedrijfsmodel.’
Combinatie van online en offline
ABN Amro zegt voor de nabije toekomst ‘vooral te geloven’ in de combinatie van offline en online, verwijzend naar CBS-cijfers over de goede online groei van zogenoemde multi-channelers. Voorwaarde is dat de kanalen binnen een formule goed op elkaar aansluiten: ‘Een consument oriënteert zich immers online of offline op aankopen; en andersom.’
Lees ook: Groeien of sappelen? (21 januari 2016)
Vooral omdat veel grote niet kredietwaardige spelers toch grote kredieten krijgen. Net van die banken!
Ik denk dat de ABN Amro hier spijkers met koppen slaat. Met name ook om het volgende. Online heeft lang kunnen profiteren van stunten met prijzen. Puntje bij paaltje moeten de spullen echter verzonden worden, wat duurder is dan het in de winkel op laten halen. Daardoor kan een fysieke winkel meestal prima in prijs mee met de webshops. Op dit moment zie je dat echter nog heel weinig, maar ik zie nu al steeds vaker dat ook fysieke winkels toch wel erg met hun prijzen aan het zakken zijn. Dat maakt het voor webshops die op basis van prijs proberen hun klanten te winnen steeds moeilijker