Twinkle | Digital Commerce

Volvo laat online bestelde kerstartikelen in auto bezorgen

2017-05-27
180101
  • 1:22

Volvo laat rijders in Noord-Europa hun online bestelde kerstcadeaus en -maaltijd in de auto afleveren. De ‘roam delivery service’ stelt bezorgers van PostNord in staat om orders van een online speelgoedwinkel en digitaal boodschappenbedrijf ook in afgesloten auto’s te bezorgen.

Volvo presenteerde deze dienst al in 2014 tijdens het Mobile World Congress in Barcelona, maar maakt de service nu concreet. Een koppeling van de bezorgdienst aan de bestaande Volvo On Call-app – waarmee Volvo-rijders ook op afstand hun auto kunnen verwarmen of koelen – maakt het mogelijk om online bestelde boodschappen te laten leveren zonder dat de eigenaar van de auto daarbij aanwezig is.

Digitale sleutel
De bezorger krijgt via de Volvo On Call-app een digitale sleutel van de auto van de klant. Daarmee kan hij de auto bij aankomst in bijvoorbeeld een parkeergarage openen en de bestelde boodschappen afleveren. Na de bezorging wordt de auto weer vergrendeld en wordt de digitale sleutel verwijderd uit de app. De klant krijgt vervolgens een bericht op zijn smartphone of tablet dat de bestelling in zijn auto is geplaatst.

Twee pilotpartners
Voor de kerstactie in Noord-Europa zocht Volvo de samenwerking met pakketbedrijf PostNord. Consumenten kunnen al hun bestellingen van de speelgoedzaak Lekmer.com en de Zweedse online boodschappenretailer Mat.se in de auto laten bezorgen.

Tijd besparen
‘Kerstmis is gezellig. Maar laten we eerlijk zijn, het is ook de drukste tijd van het jaar’, zegt Bjorn Annwall, senior vice president marketing, sales en service bij Volvo, in een persbericht. ‘Volvo In-car Delivery levert het bewijs dat connected car technologieën de consument tijd besparen.’