UPS vraagt (online) retailers om de kerstuitverkoop eerder te starten in plaats van in de dagen voor 25 december, meldt The Wall Street Journal. Daarnaast wil de vervoerder graag dat winkelketens online geen gratis next day delivery meer aanbieden op 23 december en op deze dag stoppen met het verspreiden van e-mails over de laatste inkoopmogelijkheid van kerstcadeaus.
Advies
Het vervoerdersbedrijf zegt retailers te willen helpen bij nieuwe acties rond de feestdagen, zodat Amerika niet massaal zijn kerstcadeaus inkoopt op de dag voor kerstavond. FedEx gooit het over andere boeg en werkt direct met retailers samen om de orders op tijd bij klanten te krijgen in de drukste periode van het jaar. De vervoerder adviseert zijn partners en voorspelt wanneer drukpunten zullen ontstaan.
Laatste moment
Retailers staan op hun beurt niet te springen om een nieuwe aanpak van kortingsacties in het holiday shopping season. Zij zetten e-commerce in om juist op het laatste moment nog wat extra omzet te genereren. Ongeveer 30 procent van de Amerikanen kocht zijn cadeaus vorig jaar tot vijf dagen voor de feestdagen.
Click & collect
Een aantal retailers heeft zijn click & collect optie uitgebreid om een deel van de online bestelde cadeaus op te vangen, maar de meeste partijen willen hun last minute bezorgbeloftes niet terugschroeven. Het aankomende online holiday shopping season zal naar verwachting een 14 procent hogere omzet opleveren dan vorig jaar in dezelfde periode werd geboekt.
Lees ook:
- Pakketbezorgers wijzen webwinkels op verantwoordelijkheid (6-10-2014)
NL web winkeliers moeten meer gebruik gaan maken van diensten van de kleine vervoerders. Het grote voordeel daarvan is dat zij veel en veel flexibeler zijn in hun logistiek dienstverlening. Direct contact sneler bezorging en het belangrijgst is dat zij nog veel goedkoper zijn dan de grote vervoerders omdat er geen huisvestingkosten worden doorbelast. Dat doet niets af van de betrouwbaarheid en kundigheid van de kleine lokale vervoerders.
De stap die UPS en FedEx hebben genomen is nog helemaal niet zo gek. De maand december is nu eenmaal een drukke maand. Ook al worden er overal extra mensen ingezet, ga dan niet het onmogelijke vragen. Iets wat de online retailers dus wel doen. Logisch, maar niet realistisch!
Misschien dat de vervoerders zich ook nog kunnen richten tot de consument: wacht niet tot de laatste week met bestellen om teleurstellingen te voorkomen!