Twinkle | Digital Commerce

PostNL start landelijk met same day delivery

2017-11-11
180101
  • 3:02

PostNL gaat vanaf vandaag vijf avonden in de week webwinkelpakketten afleveren. Voor een aantal online verkopers bezorgt het bedrijf voortaan pakjes die dezelfde dag zijn besteld. Ook rolt PostNL de levering van verswaren verder uit.
 
Tekst: Arjan van Oosterhout
 
‘Het komt er op neer dat we iedere werkdag twee rondes gaan maken in plaats van één’, verduidelijkt Carlos Mendes Aguiar. Hij is commercieel directeur van PostNL’s pakket- en e-commerce divisie. ‘Allereerst breiden we avondlevering uit van twee naar vijf dagen. Webshoppers kunnen dus vandaag aangeven dat ze een pakje graag morgenavond bezorgd willen hebben, omdat ze dan thuis zijn. Daarnaast beginnen we voor een aantal klanten met same day delivery. “Dezelfde dag bezorgd”, noemen we dat. Tenslotte gaan ook verswaren in de avondronde mee. Omdat we dus verschillende dingen doen in de avond, kunnen we dit alles in één keer landelijk en tegen relatief beperkte kosten aanbieden.'



Same day delivery
Webwinkeliers die op dinsdag- en donderdagavond al avondlevering bieden, zullen die service volgens Mendes Aguiar uitbreiden naar vijf avonden in de week, als ze daartoe de organisatorische en technische aanpassingen hebben gedaan. Een deel van PostNL’s klanten biedt nu ook same day delivery aan, feitelijk same evening delivery. Bij de start zijn dat Oldenhof, CameraNU, EDC Internet, Scheer & Foppen, Fonq.nl, Alternate, Belsimpel.nl en Wijnvoordeel. Mendes Aguiar: ‘Als hun bestellingen om twee uur ’s middags bij ons zijn, kunnen wij ze ’s avonds tussen 18.00 uur en 21.30 uur afleveren. In de praktijk zal dat betekenen dat die webwinkels hun klanten tot het middaguur kunnen laten bestellen voor same day delivery. Dat is nu zo, bij de start. Ik zou graag zien dat die uiterste besteltijd nog een uur later komt te liggen, omdat ook orders tijdens lunchtijd dan nog mee kunnen.’

Kosten
Hoeveel webwinkeliers moeten betalen voor respectievelijk avondlevering en dezelfde avondlevering wil Mendes Aguiar niet kwijt. PostNL rekent verschillende toeslagen voor de diensten, en webwinkeliers kunnen zelf bepalen of en in hoeverre ze die doorrekenen aan de consument. Het bedrijf verwacht enkele tientallen procenten van de orders ’s avonds af te leveren voor webwinkels die dat aanbieden. ‘Bij same day delivery verwacht ik een aandeel van hooguit 5 tot 10 procent’, aldus Mendes Aguiar, ‘afhankelijk van de productcategorie en de kosten die webwinkeliers vragen’.

Food box
De bezorging van food is volgens de directeur ‘een heel ander verhaal’, met specifieke uitdagingen op het gebied van fulfilment (‘denk maar eens aan sla, bier en diepvriespizza’s bij elkaar in één order’), distributie en verpakking. Samen met de Wageningen Universiteit ontwikkelde PostNL de zogenoemde ‘food box’, die meekan in de bestelbussen van de avondchauffeurs. ‘We leveren verswaren per definitie op de dag van binnenkomst af in die speciaal ontwikkelde doos. Ook ingevroren producten blijven daarin tussen de 12 en 19 uur op temperatuur. De bezorger neemt die box overigens na levering weer mee. Ketenverkorting is de trend in food, waardoor het verser blijft. Wat je verder ziet is dat klanten graag willen weten waar voedsel vandaan komt, met een voorkeur voor lokale producten.’

Versklanten
Onder andere Vershuys en Hoogvliet behoren al tot de versklanten van PostNL. Verse Oogst Box is daar bijgekomen, aldus Mendes Aguiar, en er wordt getest met een ander versbox-concept. ‘Ook zijn we momenteel bezig een supermarkt te implementeren. Daarvoor zullen we dit jaar nog de eerste boodschappen gaan bezorgen. Een naam kan ik helaas niet noemen.’

Potentie
PostNL verwacht nieuwe omzet te kunnen boeken met de uitrol van food-bezorging. Hoe groot de online versmarkt wordt, valt echter nog maar moeilijk te zeggen. Mendes Aguiar: ‘Het gemiddelde Nederlandse huishouden komt 2,3 keer per week in de supermarkt. En er zijn 7,7 miljoen huishoudens. Vermenigvuldig dat met 52 weken en je komt op bijna een miljard supermarktbezoeken. Ik bedoel: in potentie is food natuurlijk dé markt.’

Lees ook: 'Online boodschappen doen wordt mainstream' (16 november 2015)