Twinkle | Digital Commerce

Leuker kunnen we het niet maken …

2017-11-11
180101

U bent een trotse webshopeigenaar in Nederland en u kijkt over de grens. Waarom? Omdat u heeft gemerkt dat consumenten in België en Duitsland ook regelmatig in uw producten zijn geïnteresseerd. U bent van plan goed voorbereid aan de slag te gaan en u heeft al de nodige hobbels op weg naar structurele buitenlandse verkoop genomen. En dan is daar plots het btw-verhaal.

U heeft gehoord over drempelwaardes, entiteiten en aangifte doen in het buitenland. De vraag is hoe u alles kunt aanpakken en doorberekenen. Informatie die u tegenkomt bij de aanvraag van een btw-nummer is doorgaans enkel beschikbaar in de taal van het land van verkoop. U bent misschien aardig thuis in het Engels of Duits, maar hoe zit het met uw Deens, Fins of Spaans?

Verschil tussen verkoop aan consumenten en bedrijven
De meeste ondernemers weten tegenwoordig aardig hoe ze met btw om dienen te gaan bij productverkoop aan buitenlandse consumenten. Dat kan met de btw uit het land van verkoop zolang de drempelwaarde niet wordt behaald. Overstijgen de verkopen deze waarde, dan dient u de btw van het land van aankoop te hanteren, in ieder geval voor de rest van dat jaar en het jaar daarop. Zit u daarna weer onder de drempelwaarde, dan mag u het btw-tarief van ‘hier’ weer hanteren.

Zakelijke verkopen kennen weer andere regels. Wanneer u bijvoorbeeld in Duitsland zakelijke verkopen doet, moet u er rekening mee houden dat u het btw-nummer van degene die de aankoop bij u doet dient te controleren. U moet bewijzen dat het een zakelijke transactie (0 procent btw!) betreft en daarbij volstaat een factuur niet voor de fiscus; u zult een kopie van de vrachtbrief of bijvoorbeeld een vervoersverklaring of –verzekering over moeten dragen.

Btw en marktplaatsen
Uw verkopen gaan goed en u besluit ook in het buitenland te gaan verkopen via marktplaatsen. Hoe pakt u dat btw-technisch aan? Dit kan op twee manieren; via directe verkoop of indirecte verkoop aan de eindconsument.

Een voorbeeld met Amazon:

  •  Direct: stel, u verkoopt via Amazon direct aan eindconsumenten in Duitsland. Dan dient u zich aan de btw-regels te houden zoals hierboven aan de consumentenkant belicht. U gebruikt Amazon als marktplaats en verkoopt uw producten zelf. Amazon is uw etalage. Zo dient u bij verkopen in Duitsland rekening te houden met de drempelwaarde van 100.000 euro voor het hanteren van lokale btw (19 procent). Komt die grens in zicht, en dat kan met Amazon-verkoop zomaar snel het geval zijn, anticipeer daar dan op. Zorg ervoor dat u tijdig een aanvraag voor een Duits btw-nummer indient en dat u zich laat registreren zodat u de omzetbelasting kunt afdragen.
     
  • Indirect: u kunt er ook voor kiezen om via Amazon indirect aan uw buitenlandse, Duitse klanten te verkopen. Amazon koopt dan een voorraad van uw producten in. Deze zakelijke bestelling, een zogenoemde intracommunautaire levering, is belast met 0 procent btw.  Verkoopt u op deze wijze, dan krijgt u vanuit het kantoor van Amazon te Luxemburg eens in de veertien dagen een factuur met het verkoopbedrag minus fee(s).

Nu heb ik alleen Duitsland nog belicht. Bij de Deense fiscus mag u de aangiftes digitaal doen, maar hij wil uw betaling niet eerder ontvangen dan in de laatste vijf dagen van de betaaltermijn. De Zweedse en Finse fiscus gebruiken nog lekker de ouderwetse post voor de aangiftes. Leuker kunnen ze het niet maken, wel makkelijker…
 
NB: hierboven heb ik het alleen over de verkoop van goederen, niet over diensten.