Twinkle | Digital Commerce

PostNL gaat vijf avonden per week leveren

2017-05-27
180101
  • 1:53

Nog voor Sinterklaas gaat PostNL vijf avonden in de week webwinkelpakjes bezorgen. Ook zal de marktleider de komende jaren extra inzetten op de levering van verswaren aan huis.



Dat liet ceo Herna Verhagen (foto) vanochtend weten op Radio 1. Ze reageerde op de vandaag gepresenteerde strategische plannen van PostNL. Tot en met 2020 zal het bedrijf 200 miljoen euro extra aan kosten besparen, zonder dat het met nieuw banenverlies gepaard gaat. PostNL wil efficiënter gaan werken, onder andere door de aanschaf van nieuwe machines.

Vijf avonden
E-commerce blijft een belangrijker groeipijler voor de komende jaren: ‘Daar hoort ook veel nieuwe dienstverlening bij’, aldus topvrouw Verhagen vanochtend op de radio, ‘zoals bijvoorbeeld dat we vanaf 15 november vijf avonden in de week gaan bezorgen.’

Avondlevering
PostNL startte op 1 mei vorig jaar met pakketlevering op dinsdag- en donderdagavond, op huisadressen in bijna heel Nederland. Het bedrijf adviseerde webwinkeliers een tarief van 2 euro te rekenen voor de avondbezorging. Launching customer Coolblue (standaard gratis verzending) besloot de dienst kosteloos aan te bieden. Fonq.nl (gratis bezorging vanaf 20 euro) rekent geen meerkosten, Bol.com (idem) vraagt 99 cent extra voor levering tussen 18.00 uur en 21.30 uur.

40 procent avondpakjes
Een klein jaar na de lancering maakten ongeveer honderd webwinkelklanten van PostNL gebruik van de avondservice, liet het bedrijf weten aan Twinkle. Tot 40 procent van de orders die het bedrijf op dinsdag en donderdag bezorgt voor afnemers, werd op dat moment 's avonds afgeleverd bij consumenten. Pakketchauffeurs bellen in de avond niet bij de buren aan als ze voor een dichte deur staan.

Food
Verhagen gaf verder aan dat PostNL veel groeipotentieel ziet in de bezorging van food. ‘Wij denken dat er in de komende vijf jaar heel veel extra vers voedsel in Nederland aan huis wordt geleverd en daar kunnen wij een rol in spelen met de netwerken die we hebben en de mensen die we hebben’, zei ze vanochtend.

Het bedrijf tuigde hiervoor al verschillende pilots op, onder andere met Vershuys en met EKOnoom. Afgelopen week bezorgde PostNL de eerste boodschappen voor supermarktketen Hoogvliet. Verhagen wees erop dat samen met de Universiteit Wageningen een ‘food box’ is ontwikkeld waarin verswaren minstens 12 uur lang op temperatuur blijven. ‘Daardoor kun je voedsel verspreiden zonder gekoelde auto’s.’

Lees ook: PostNL: groei pakketvolume trekt aan (2 november 2015)