Twinkle | Digital Commerce

Expedia met HomeAway in concurrentiestrijd Airbnb

2017-05-27
180101
  • 1:29

Expedia Inc. neemt begin volgend jaar het platform voor short rental HomeAway over voor 3,9 miljard dollar. De acquisitie moet HomeAway helpen om de strijd met Airbnb op een hoger niveau te voeren.


Airbnb is momenteel vijf keer meer waard dan concurrent HomeAway. Hier wil Expedia verandering in brengen door vanaf volgend jaar veel geld te pompen in marketing voor HomeAway. Via het platform kunnen gebruikers hun gehele woning verhuren aan reizigers. Een verschil met Airbnb, waarop ook kamers worden aangeboden.

Brand game
‘Het is een brand game, een brand battle’, liet HomeAway-ceo Brian Sharples volgens Tnooz weten tijdens de aankondiging van de overname. ‘Er is ander bedrijf dat veel media-aandacht krijgt en het boegbeeld is voor de sharing economy. We willen niet teveel verklappen aan concurrenten, maar we willen opschalen en meer aan marketing uitgeven dan dat wij nu doen.’ Hij spreekt onder andere over de inzet van tv-commercials.

Appartementen in Europese steden
Daarnaast wil Expedia zijn aanbod aan vakantiewoningen combineren met HomeAway. Dit zullen onder andere ‘tienduizenden’ appartementen in Europese steden zijn. Daar wil het bedrijf direct concurreren met Airbnb, waarvan de gebruikers ook veelal in grote steden te vinden zijn.

Fee
In 2016 komt HomeAway met een fee voor huurders, die waarschijnlijk rond de 6 procent komt te liggen. Dit is volgens Sharples lager dan directe concurrenten doorberekenen aan hun klanten.

Orbitz
Expedia Inc. deed de afgelopen jaren diverse grote overnames, waarvan de koop van Orbitz de meest recente is. Het reisbedrijf betaalde circa 1,6 miljard dollar voor Orbitz, om naast Priceline de grootste speler van de Amerikaanse reismarkt te worden. Met een omzet van 85 miljoen euro in 2014, bezet Expedia.nl (onderdeel van Expedia Inc.) de 15e plek in de Travel 30, onderdeel van de Twinkle100.