Een op de vijf winkeliers wil graag offline en/of online groeien over de grens, blijkt uit onderzoek van Detailhandel Nederland. De meeste ondernemers laten zich echter remmen door regels. ‘Winkeliers ervaren grensoverschrijdend handelen als te moeilijk en te kostbaar’, aldus de belangenclub.
‘De handelsgeest van Nederlandse winkeliers is indrukwekkend, maar het is teleurstellend dat er in Europa na bijna 25 jaar nog altijd zoveel barrières om te ondernemen zijn’, zegt Guido van Woerkom. Hij is vandaag benoemd tot nieuwe voorzitter van Detailhandel Nederland, als opvolger van Jan Meerman.
Transportkosten
Uit het onderzoek (pdf) blijkt dat transportkosten het belangrijkste argument zijn voor winkeliers om niet de grens over te gaan:
Gezamenlijke markt
Detailhandel Nederland noemt het ‘hoog tijd’ dat zowel de Europese Unie als nationale overheden hun verantwoordelijkheid nemen om de afspraken voor een gezamenlijke markt waar te maken. ‘Hierdoor ontstaat meer concurrentie, meer innovatie en een nog beter assortiment tegen scherpere prijzen.’
'Nederlands mkb online koploper’
Uit ander onderzoek, dat UPS vandaag presenteert, komt naar voren dat Nederlandse exporterende mkb’ers vaker dan ondernemers in andere Europese landen online zaken doen over de grens:
De meeste exporterende Nederlandse ondernemers zien de nabije internationale toekomst zonnig in, becijfert UPS: 98 procent verwacht dat het exportvolume in het komende jaar toeneemt of op z’n minst gelijk blijft.
E-commerce Europe
Cross-border e-commerce staat al hoog op de agenda in Brussel, waar Ecommerce Europe de belangen van online retailers vertegenwoordigt. De koepel van nationale belangenverenigingen benadrukt dat er geen verschillen mogen ontstaan tussen online en offline handel over de grens. Zo moet bijvoorbeeld worden voorkomen dat webwinkeliers verplicht worden overal in de Europese Unie producten te verkopen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Detailhandel Nederland: regels remmen handel over de grens
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.