Amerikaanse retailers zien Thanksgiving en Black Friday naar online verhuizen. Meer consumenten winkelden afgelopen donderdag en vrijdag via het web dan in fysieke winkels.
Dat schrijft de National Retail Federation (NRF) op basis van op zondag gepubliceerd onderzoek. Het bureau meldt dat 102 miljoen mensen zeggen in de winkel te hebben gewinkeld, tegenover 103 miljoen consumenten die de online weg hebben bewandeld voor hun cadeaus.
Mobiele apparaten
Adobe concludeerde dit weekend in een eigen onderzoek onder 4.500 Amerikaanse e-commerce sites dat consumenten in totaal 4,47 miljard dollar uitgaven op Thanksgiving en Black Friday in de Verenigde Staten. 33,2 procent van de online omzet kwam van mobiele apparaten.
Online omzet
Onderzoeksbureau comScore bracht de online groei van beide dagen in kaart. Thanksgiving groeide digitaal met 9 procent ten opzichte van vorig jaar, de inkomsten op Black Friday stegen met 10 procent. Het bureau meldt geen offline omzet.
Cyber Monday
De drukste webwinkeldag van het jaar - Cyber Monday - vindt vandaag plaats. Deze dag was vorig jaar goed voor meer dan 2,5 miljard dollar omzet, dit jaar zal de grens van 3 miljard worden gepasseerd, denkt comScore. Voor het hele lopende holiday shopping season verwacht het onderzoeksbureau een totale webwinkelomzet van ruim 70 miljard dollar, 14 procent meer dan vorig jaar.
Zoals Kitty Koelemeijer dat vanochtend al in een radiouitzending zei, online kopers worden meer beïnvloed door internationale ontwikkelingen. Black Friday zal hier helemaal niet aanslaan, want die dag heeft in Nederland geen enkele betekenis. Maar Cyber monday is een feit, en de Nederlandse webwinkels moeten wel mee.
Wat de US zelf betreft, is het geen kwestie van winnen voor de online winkels, maar verliezen van de fysieke winkels, van de 'shopping malls' eigenlijk. Dat komt echter vooral door het volkomen vercommericaliseren van Thanksgiving zelf, toch hét feest voor Amerikanen, die de hele zaak weer terug naar af brengen. Kortom, weer terug naar de vrijdag zelf, die je kunt vergelijken met de vrijdag na Hemelvaartsdag, wanneer iedereen vrij is, en dus invullling voor die dag zoekt. Natuurlijk heeft, zeker in Amerika, ook de webwinkel de nodige invloed.
@Reinder Waarom zou in NL Black Fiday dan niet aanslaan en Cyber monday wel?