Twinkle | Digital Commerce

Facebook integreert shopping tabblad in app

2017-05-27
180101
  • 1:31

Facebook test een nieuw shopping tabblad in zijn mobiele app om meer gebruikers op het platform te laten winkelen. Ook biedt het adverteerders een extra mobiele omgeving om producten beter uit te laten komen op de smartphone.

Steeds meer consumenten winkelen op hun mobiele telefoon, merkt ook Facebook. Het bedrijf heeft daarom een shopping tabblad aangemaakt in zijn app, waar gebruikers de producten van - nu nog - een geselecteerde groep retailers kunnen vinden.

Verkoopgroepen
In een later stadium worden de items uit verkoopgroepen toegevoegd, meldt Facebook in een blogpost. Deze verkoopgroepen kunnen sinds vorige maand in de Verenigde Staten zonder toestemming van het social mediabedrijf worden aangemaakt. In Nederland is dit nog niet het geval.

Snel laden van productadvertenties
Naast het nieuwe shopping tabblad in de app, versnelt Facebook het openen van productadvertenties op mobiel. Veel aan de retailer’s website verbonden mobiele advertenties laden traag, meldt Facebook. Daarom besloot het bedrijf een aparte pagina binnen het platform te bouwen, waarop consumenten na een klik op de advertentie meer informatie over het artikel kunnen vinden. Deze pagina laadt ‘acht keer sneller’ dan de mobiele websites van sommige retailers, schrijft Internet Retailer.

Look & feel
De ingebouwde pagina is per retailer verschillend en gemaakt volgens de look & feel van de verkopende partij. Vanuit daar kunnen consumenten doorklikken om een product op de website van de retailer aan te schaffen.

Koopknop en bedrijfspagina’s 
Facebook schroeft zijn e-commerce activiteiten op. Vorig jaar zomer werd de veelbesproken buy button voor advertenties gepresenteerd en sinds begin dit jaar kunnen webwinkeliers bezoekers van hun bedrijfspagina direct verwijzen naar hun shop. Amerikaanse online verkopers kunnen sinds de zomer een storefront openen op de bedrijfspagina, waarop bezoekers direct kunnen kopen.
 
Lees ook: Facebook zet poort wijd open voor webwinkeliers (17 september 2015)