In de nieuwste Twinkle100 geeft Ve Interactive een overzicht (pagina 29, 30) van de websiteverlating in Nederland, Groot-Brittannië, Europa en de Verenigde Staten. In dit artikel een nadere uitleg van deze gegevens. In hoeverre verschilt het gedrag van Nederlandse shoppers?
Tekst: Wies Hilbrink
Europa
Onderstaande grafiek laat de gemiddelden van websiteverlating in verschillende Europese landen en in de VS zien. Opvallend is dat de websiteverlating vooral in Noord-Europa (Denemarken, Zweden en Noorwegen) laag is.
Gemiddelde websiteverlating in Europa en VS:
Bron: Ve Interactive / Twinkle100
Volgens onze collega’s uit Scandinavië komt dat door het volgende:
‘In Scandinavië hebben we een meer ontwikkelde checkout in een één-stap-proces. Bedrijven als Klarna zorgen voor een gemakkelijke checkout; klanten krijgen de kans om te betalen per factuur in plaats van het invoeren van kaartgegevens. Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van autofill checkouts met behulp van een persoonlijk klantnummer, waardoor het sneller en gemakkelijker wordt om een aankoop te doen zonder dat er persoonlijke gegevens ingevuld moeten worden.’
Een ontwikkeling waar e-commerce bedrijven in Nederland nog van kunnen leren is achteraf betalen. Eerst het product thuis bekijken en/of passen alvorens je afrekent. Grote partijen als H&M en Zalando doen hier al aan mee - Zalando bepaalt overigens zelf eerst of jij wel in aanmerking komt voor deze achterafbetaalwijze-, maar iDeal is nog steeds de meest populaire betaalmethode in Nederland. Betalen na ontvangst is het overwegen waard, aangezien dit de meest klantvriendelijke methode is. Er zijn voldoende partijen te vinden die u hier verder mee kunnen helpen.
Onderstaand ziet u de percentages van websiteverlating in Nederland per branche, in de periode 2012-2013-2014. In de offline editie van de Twinkle top 100 is de grafiek iets anders uitgevallen, helemaal rechts ziet u de cijfers uit 2012.
Websiteverlating in Nederland in e-commerce 2014-2013-2012
Bron: Ve Interactive / Twinkle100
Travel/Leisure
De concurrentie in deze branche is enorm en de consument wordt steeds kritischer. Vakantiegangers vergelijken eerst verschillende websites en prijzen voordat zij een keuze maken. Daarnaast is de gemiddelde orderwaarde bij het boeken van een vakantie een stuk hoger dan bij de aankoop van bijvoorbeeld een broek, waardoor bezoekers een meer doordachte keuze maken bij de aankoop. Wat uiteindelijk ook meespeelt, is dat een bezoeker van een travelwebsite vaak niet alleen beslist over de aankoop en dus eerst gaat overleggen voordat er geboekt wordt. Al deze verschillende factoren kunnen invloed hebben op het hoge verlatingspercentage in de Travel/Leisure branche.
Retail/Fashion
Zoals te lezen is in Twinkle100 heeft de overall Retail/Fashion branche het moeilijk, maar webshops presteren wel goed. Dit is ook te zien in de verlatingcijfers: in vergelijking met de andere branches zijn hier de percentages laag. Daarnaast is de drempel om een aankoop te doen in deze branche een stuk lager, aangezien de orderwaardes veel lager zijn en de checkouts vaak een stuk simpeler zijn (mensen kunnen bijvoorbeeld zonder account een bestelling plaatsen).
IT/Telecom
De verlatingspercentages in deze branche zijn dit jaar iets gedaald. In de IT/Telecom branche vergelijken klanten vaak eerst prijzen en producten in de webshop, om vervolgens de aankoop in een fysieke winkel te doen. Toch lijkt de consument van deze branche iets meer vertrouwen in online te hebben gekregen, gezien de lichte daling.
Groot-Brittannië
Groot-Brittannië staat niet voor niets op nummer 1 in de top vijf e-commerce landen in Europa. In onderstaande grafieken is duidelijk te zien dat de websiteverlatingcijfers in Groot-Brittannië een stuk hoger liggen dan in Nederland. Het verschil is echter wel een stuk minder dan in 2013.
Websiteverlating in e-commerce, 2013 (NL-UK)
Bron: Ve Interactive / Twinkle100
Branche-specifieke cijfers websiteverlating, 2014 (NL-UK)
Bron: Ve Interactive / Twinkle100
In Nederland zijn we gewoon nog een stuk traditioneler dan de Britten. In dit onderzoek wordt duidelijk dat de Nederlander het fijn vindt om een aankoop in een fysieke winkel te doen. In Groot-Brittannië is de e-commerce al een stuk beter op orde, voornamelijk op logistiek vlak. Dit betekent ook dat de concurrentie in het Verenigd Koningrijk een stuk groter is. Ondanks dat de verschillen tussen Nederland en de UK een stuk kleiner zijn geworden is, kan Nederland nog genoeg leren van de Britten.
Websiteverlating
Uit bovenstaande cijfers blijkt wel: het is belangrijk om de websiteverlating van uw eigen webshop in de gaten te houden. Gemiddeld verliet bijna 70 procent van het verkeer van klanten van Ve Interactive de website vóór een aankoop, dit zijn ontzettend hoge cijfers. Het is belangrijk om via de statistieken van uw website te vinden op welke pagina’s de afhaakpunten zitten. Daarnaast zijn er genoeg handige extra tools, zoals retargeting, die u kunt inzetten om verlatend verkeer weer terug te laten keren.
Lees ook dit artikel over de websiteverlatingcijfers van vorig jaar.
Wies Hilbrink is content marketeer Benelux bij Ve Interactive.
" Gemiddeld verliet bijna 70 procent van het verkeer van klanten van Ve Interactive de website vóór een aankoop, dit zijn ontzettend hoge cijfers. "
Lees ik dit nu verkeerd , want het klinkt nu of de overige 30% de site verlaat na een aankoop en dus 30% conversie realiseert? Binnen ecommerce zou dat, voor welke branche dan ook, een extreem hoog conversiepercentage zijn. Neem aan dat het dan puur gaat om een bounceratio van 70% en dat de overige 30% meer pagina's bekijkt.
Of gaat het om 30% funnelconversie?, dat zou ik weer realistisch vinden?
Dag Manfred,
Je hebt gelijk, als het bounce rate percentages waren geweest waren het wel heel mooie cijfers ;)
Hier gaat het om mensen die al in de check-out waren en vervolgens de website hebben verlaten.