Twinkle | Digital Commerce

Tchibo vertrekt uit Nederland

2017-05-26
175121
  • [nieuws]
  • 1:23

De internetactiviteiten van postorderaar Tchibo worden door Nederlandse klanten goed gewaardeerd, zo bleek eerder uit de top 50 van beste webwinkels. Met de fysieke vestigingen boekt het echter minder succes. Daarom vertrekt het Duitse concern alweer uit ons land. Volgens de winkelketen is het niet rendabel om in Nederland te blijven. Het besluit dat om Nederland te verlaten komt onverwacht, zo meldt het Financieele Dagblad

De afgelopen maanden opende de Duitse onderneming een nieuwe winkel in Arnhem en een nieuw hoofdkantoor in Amstelveen. In drie jaar tijd werden in ons land zes winkels geopend. Die zullen de komende weken hun deuren sluiten. De 46 verkooppunten in supermarkten, en in Kruidvat- en Kijkshopwinkels blijven bestaan. Ook de verkoop via internet blijft wel mogelijk.

In juni maakte het bedrijf nog plannen bekend na enkele jaren van magere groei nu stevig te willen expanderen. De opening van nieuwe winkels paste in dat plan. Maar de hoge huren op aantrekkelijke lokaties is het grootste probleem om rendabel te blijven, aldus het concern. Retailexperts zeggen dat de winkels te Duits zijn gebleven, en onvoldoende zijn aangepast aan de Nederlandse markt. In navolging op concurrent Quelle gaat Tchibo de expansie nu in Oost-Europa zoeken.

Het concern heeft op dit moment dochters in meerdere Oost-Europese landen, waaronder Polen en Tsjechië. Ook is het bedrijf, naast in thuisland Duitsland, actief in Oostenrijk, Zwitserland en Groot-Brittannië. Overigens zit het ook in thuisland Duitsland op het moment niet mee. De formule, iedere week een reeks producten rondom een thema, zou door veel supermarktketens gekopieerd zijn. Daarom investeert Tchibo nu in klantenbinding.