Facebook lanceerde begin dit jaar de mogelijkheid om dynamische content toe te voegen aan zogenoemde ‘gallery’-advertenties. Daarmee kunnen adverteerders makkelijker dynamische advertenties creëren.
Tekst: Mikkel Andersen
Lange tijd was retargeting ofwel remarketing via Facebook alleen mogelijk via externe remarketing-platformen, zoals Adroll en Perfect Audience. Uiteraard wil Facebook graag zelf controle uitoefenen op de advertenties op zijn website. Daarom heeft Facebook dynamische productadvertenties gelanceerd.
Wij runnen al sinds 2008 een webwinkel in accessoires en sieraden voor mannen. Remarketing is al jaren één van onze best converterende marketingstrategieën. Als dit soort advertenties u nog niet was opgevallen, dan vindt u hieronder een voorbeeld van een van onze remarketing-advertenties op Facebook:
Verdien meer én reduceer kosten
Deze dynamische boodschap kon tot voor kort enkel via het eigen advertentiesysteem van Facebook worden getoond. Onlangs heeft het bedrijf aangekondigd dat dynamisch adverteren ook beschikbaar komt voor externe advertentieplatformen.
Zelf uw retargeting-campagne opzetten is echter zeker geen slecht idee. Dat kost minder en als u het eenmaal goed geconfigureerd heeft kunt u automatisch potentiële klanten targetten. Lagere advertentiekosten dus en een hogere omzet! Klinkt mooi, maar werkt het ook? De resultaten van The Honest Company spreken alleszins voor zich:
‘Dynamic product ads helps us connect our large product catalog to each unique shopper with relevant and timely product ads. We're seeing strong results, including a 34% increase in click through rate and a 38% reduction in cost per purchase.’
Voordat u begint
Voor u gaat retargetten met Facebook is het goed te begrijpen hoe deze advertenties exact werken:
- Als een bezoeker naar een bepaalde pagina van uw site surft, activeert dit een signaal naar Facebook over welke inhoud wordt bekeken. Dit gebeurt aan de hand van een zogenoemde pixel.
- Facebook registreert dat deze gebruiker de pagina heeft bezocht en genereert een advertentie voor de klant op basis van een template dat u heeft gecreëerd. Producten worden dynamisch in die template ingevoegd nadat u uw productcatalogus naar Facebook heeft geladen.
- Als deze gebruiker hierna Facebook bezoekt, wordt een gepersonaliseerde productadvertentie – met artikelen die de persoon op uw site heeft bekeken – getoond. De klant kan direct klikken op ieder product of de andere inhoud die u in de advertentie heeft staan.
Als u klaar bent om aan de slag te gaan met Facebook dynamische productadvertenties, dan kunt u de uitgebreide handleiding van Facebook zelf volgen.
Als u het proces nogal ingewikkeld vindt, dan zal ik u hieronder stap voor stap uitleggen wat u moet doen.
1. Opzetten van de catalogus
1.1 De catalogus aanmaken
Eerst moet u een catalogus opzetten, zodat Facebook iets heeft om in te zoeken. Als u een webwinkel heeft waarin u producten verkoopt of u biedt diensten aan, dan creëert u hiermee een databank waar Facebook uit kan putten om de dynamische advertenties mee te vullen.
Dit wordt gedaan met een simpel tekstdocument – een zogenaamde feed – opgebouwd volgens hetzelfde principe als een Excel-sheet. Dit bestand kunt u zelf schrijven of u vraagt uw webmaster om dit automatisch te genereren vanuit uw website. Het formaat van dit bestand vindt u hier.
1.2 De catalogus opladen
Nu heeft u uw catalogus/feed bij de hand en bent u klaar om te starten.
- Bezoek Business.facebook.com
- Kies voor de tab ‘Settings’ in de linker bovenhoek.
- Klik op ‘Product catalogs’
- Klik op ‘Add new product catalog’
- Vul in zoals gevraagd en klik dan op ‘Add product feed’
- Vul de check-box in om een pixel te koppelen en beschrijf de pixel ID.
- Geef uw feed een naam en specificeer het pad naar uw bestand op de server of op uw computer.
- Sluit af met ‘Schedule upload
Uw catalogus zal nu door Facebook gegenereerd worden. Afhankelijk van de grootte van het bestand neemt dat enkele minuten tot enkele uren in beslag.
2. Opzetten van de pixels
Nu moet u Facebook toestemming geven een signaal te sturen zodra een bezoeker een bepaalde pagina heeft bezocht. Dit wordt gedaan met een pixel, een klein stukje code dat wordt toegevoegd aan te adverteren pagina’s.
2.1 De code voor paginabezoeken toevoegen
De volgende code wordt ingevoerd op de producten/diensten pagina’s:
<script>(function() {
var _fbq = window._fbq || (window._fbq = []);
if (!_fbq.loaded) {
var fbds = document.createElement('script');
fbds.async = true;
fbds.src = '//connect.facebook.net/en_US/fbds.js';
var s = document.getElementsByTagName('script')[0];
s.parentNode.insertBefore(fbds, s);
_fbq.loaded = true;
}
_fbq.push(['addPixelId', '<ad_account_pixel_id>']);
})();
window._fbq = window._fbq || [];
window._fbq.push(['track', 'ViewContent', {
content_ids: ['<product_id>'],
content_type: 'product'
}]);
</script>
Het lijkt misschien heel technisch, maar dat is het niet. Het enige wat u moet doen is er voor zorgen dat de ‘<product_id>’ dynamisch wordt vervangen door de ID die u aan het product/dienst hebt gegeven in de catalogus. Alle webshop systemen hebben een ID voor de producten. Daarom raad ik aan om dezelfde ID te gebruiken.
2.2 De winkelwagen code toevoegen
Verder is het noodzakelijk dat Facebook een seintje geeft als er iets in de winkelwagen wordt gestopt en wordt gekocht. Dat is vrijwel dezelfde code als in punt 2.1, enigszins aangepast, zoals je hier kunt zien.
3. Opzetten van dynamische advertenties
We zijn nu klaar om onze advertenties in ‘Power Editor’ te zetten. Als u nog niet bekend bent met deze tool, stel ik voor dat u eerst de uitleg van Facebook doorneemt.
Ik heb bij dit punt gekozen voor een uitleg met behulp van een video, omdat dit duidelijker is dan een puntsgewijze opsomming. Deze screencast is gebaseerd op een dynamische Facebook advertentie die bij onze Deense webshop, Trendhim.dk. Productadvertenties worden getoond in Facebook aan bezoekers die producten hebben bekeken op onze website.
De advertenties inzetten
U zou nu klaar moeten zijn om zelf dynamische productadvertenties op te zetten op Facebook. Het loont de moeite om na de setup uw advertenties te blijven tweaken om de resultaten te verbeteren. Het is me gelukt om bij Trendhim een return on investment van ongeveer 500 procent te realiseren. Dit rendement is gebaseerd op verkopen die direct zijn gemaakt naar aanleiding van een klik op de advertentie en niet op de standaardconversie die Facebook aangeeft.
Mikkel Andersen is marketingmanager bij Trendhim.nl, een webwinkel die accessoires en sieraden voor mannen verkoopt.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Retargeting met Facebook: hoe pakt u dat aan?
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.