Twinkle | Digital Commerce

Leon Kramer: ‘Je kunt Beslist.nl zien als een coöperatie’

2017-05-27
180101

Beslist.nl introduceerde dit voorjaar nieuwe klikvergoedingen. Hoewel er klachten volgden over tarieven, daalde het aantal aangesloten webshops niet of nauwelijks volgens Leon Kramer. ‘We zien dat klanten cost per click nu beter begrijpen. Liever cps? Ook prima.’

Twinkle stelde zeven vragen aan de chief operating officer van Beslist.nl.

1. Vanwaar de koerswijziging dit voorjaar?
‘Op 7 mei hebben we ons nieuwe cpc-model aangekondigd. Die datum markeert ook een nieuwe positionering van Beslist.nl. We willen nadrukkelijk de partner zijn van webwinkels in het huidige krachtenveld. Onze salesafdeling is de afgelopen maanden verdrievoudigd, van 6 tot 18 man. Zij voeren momenteel gesprekken met alle klanten van Beslist.nl, om de voor hen beste keuze te maken.’

2. Wat valt er te kiezen?
‘Naast het vernieuwde cpc-account kunnen webshops gebruik blijven maken van cps (cost per sale, red.) als ze willen. Daarnaast kunnen webshops terugvallen naar een starters-account met gratis kliks en minder zichtbaarheid. Dat adviseren we bijvoorbeeld als webshops belangrijke dingen nog op orde moeten brengen. Er zijn dus drie verschillende mogelijkheden, open voor alle partijen. Wij snijden geen wegen af.’

3. Dus cpc is niet opgedrongen?
‘Nee. We hebben geen webwinkel gedwongen om per klik bij ons te gaan afrekenen. Cps is niet uitgezet. Uit de gesprekken die we momenteel voeren, blijkt wel dat klanten cpc nu beter begrijpen. Maar cps blijft een alternatief. We komen tegemoet aan specifieke behoeftes. Die kunnen zowel aan de marketing- als aan de webshopkant zitten. Heb je een prima site, maar trek je weinig verkeer? Dan kies je cpc. Heb je een mooi aanbod, maar kan je site beter? Dan betaal je per verkoop op onze site.’

4. Er komt dit najaar een nieuw Winkelwagen-account? Wat gaat er veranderen?
‘We besloten dit voorjaar cost per sale alleen toe te passen bij verkopen op Beslist.nl. Daarmee namen we afscheid van de conversiepixel. We zijn momenteel inderdaad bezig een nieuwe invulling te geven aan Winkelwagen, dat we twee jaar geleden al introduceerden. Het wordt technisch sneller, er komen betaalopties bij en een hoop nieuwe mogelijkheden voor webshops.’

5. Webwinkels klaagden dit voorjaar over jullie tariefswijziging. Hoeveel klanten zijn jullie kwijtgeraakt?
‘Niet veel. Er zijn partijen vertrokken, maar het nieuwe model heeft ook nieuwe binnengebracht. Nog steeds hebben we rond de tienduizend klanten, dat aantal is al jaren vrij stabiel. We helpen alle webshops uit ons bestand nu individueel om de voor hen juiste keuze te maken. Daar komt overigens meer bij kijken dan de prijs alleen. Momenteel zijn er er vier of vijf partijen op de e-commerce markt die heel erg dominant worden. Je hebt Amazon, Bol.com, Alibaba, Rakuten komt eraan… Je kunt ons beschouwen als een coöperatie die werkt voor alle webshops. We ontzorgen hen op het gebied van marketing en hun website, waardoor ze zich kunnen concentreren op hun drie andere uitdagingen: inkoop, logistiek en service.’

6. Vorig jaar werd cps de norm bij Beslist.nl, met de introductie van de conversiepixel. Een jaar later is de afrekenstructuur weer omgegooid. Hoe lang gaat de nieuwe structuur mee?
‘Over die conversiepixel hoeven we het wat mij betreft niet meer te hebben. Ons cps-model was daarmee niet goed sluitend, daar hebben we lering uit getrokken. Nu kijken we vooruit. Ik verwacht dat we zo drie tot vijf jaar door kunnen met de drie accounts die we nu bieden.’

7. Jullie zouden cpc op termijn willen uitfaseren. Is dat zo?
‘Daar zie ik geen aanleiding toe, al kun je natuurlijk te maken krijgen met voortschrijdend inzicht. Maar het antwoord op de vraag is nee: we hebben en houden drie verschillende mogelijkheden.’