Klanten van Futurumshop.nl en Bobshop.nl kunnen een tijdvak van twee uur selecteren voor de bezorging door PostNL. De pilot-webwinkels brengen webshoppers euro's extra in rekening voor de service.
Webshoppers konden al zien in welk tijdvenster de pakketchauffeur van PostNL langskomt, nu kunnen ze bij Twinkle100-spelers Futurumshop.nl en Bobshop.nl (onderdeel van Scheer & Foppen) ook zelf een tijdvak te kiezen. ‘Hiermee maken we het online winkelen voor de consument nog gemakkelijker’, laat PostNL weten.
Tot eind dit jaar
Met de test ‘bezorging op afspraak’ speelt de marktleider in op de groeiende behoefte bij consumenten om op een zelf gekozen tijdstip een pakket thuis te ontvangen. De proef startte al in augustus en loopt nog tot eind december dit jaar. Er komen tot die tijd volgens PostNL geen testpartners bij. Begin volgend jaar evalueert het bedrijf aan de hand van de opgedane ervaring of de dienst verder wordt ontwikkeld.
Vijf tijdvakken
Er zijn voor de proef vijf verschillende tijdvakken van twee uur gedefinieerd. Webshoppers kregen tot nu toe vergoedingen van 2 tot 5 euro voorgeschoteld voor de service, laat een woordvoerster van PostNL weten aan Twinkle. 'We blijven experimenteren met verschillende tarieven, om te zien wat de klant er voor over heeft.'
Last mile
PostNL investeert in het pallet aan opties op de last mile. Het bedrijf voegde de afgelopen jaren onder andere maandag-, avond- en zondaglevering toe aan zijn pakketdiensten. Ook verschenen er pakketautomaten van PostNL op grote treinstations en op Schiphol.
Wij gebruiken nu een aantal maanden de PostNL Bezorgopties. Zelf supertevreden en klantreactie zijn ook goed.
Klanten ervaren het als een waardevolle extra service, doordat je zelf eenvoudig je afleverdag, tijdstip en/of je locatie kunt bepalen. Meer grip als klant op de levering.
Niet meer wachten totdat de pakketbezorger komt of je afvragen welke dag het pakketje eigenlijk geleverd wordt. Of moeten bellen om op een andere dag geleverd te krijgen. Allemaal verleden tijd.
Feedback die we krijgen van klanten betreft vooral de wens tot kortere tijdsblokken voor levering (niet een blok van 4 uur of op sommige locaties zelfs de hele dag ). En een garantie dat levering dan ook echt in het afgesproken tijdsblok plaatsvindt. Maar, al met al een mooie verbetering van PostNL!
Wat is de toekomst? Realtime inzicht in status levering (track & trace op pakketniveau met Google Maps, zie de chauffeur rijden), sms-je 15 minuten voor levering, gratis (voor webshop) handtekening voor ontvangst, met app je afleverlocatie eenvoudig kunnen wijzigen, via app/sms weten indien pakketje bij buren is geleverd (en welke buren) etc?