Coolblue begint vandaag met de uitrol van een eigen bezorgdienst. CoolblueBezorgt levert een deel van de witgoedbestellingen af bij klanten. Eind dit jaar moeten er 'zo'n vijftig blauwe busjes' door Nederland rijden.
Dat laat de nummer 4 van de Twinkle100 weten aan Twinkle. Vanaf vandaag rijden er vijftien Coolblue-bestelwagens rond in Brabant en een deel van Limburg. De eigen bezorgdienst is de afgelopen vier maanden getest en tekent bij de start voor ongeveer 1 op de 10 witgoedbestellingen in Nederland. Uitbreiding naar België wordt onderzocht.
Van bestelling tot ontvangst
Uit de persverklaring: ‘Coolblue heeft sinds de dag van de oprichting één belangrijk doel: klanten blij maken. Op één onderdeel van het hele proces - van bestelling tot ontvangst van een pakketje - had het bedrijf echter nog geen invloed. De levering zelf. Vanaf vandaag maakt Coolblue er werk van om dit te veranderen.’
‘Bij de levering van grote producten komen mensen echt bij je in huis’, laat medeoprichter en directeur Pieter Zwart optekenen. ‘We zijn blij dat we vanaf nu ook weten wíe er bij je thuis komen. We kunnen nu met een gerust hart onze bezorgers bij je oma langs laten komen.'
Tijdvakken
CoolblueBezorgt (video) werkt met tijdvakken van 60 minuten. Vandaag besteld is morgen gratis in huis, ook op 4 hoog. Webshoppers krijgen een sms met de aflevertijd, een half uur voor levering gevolgd door een telefoontje. De bezorgers van Coolblue zijn realtime te volgen met een track & trace code. Ze installeren nieuwe apparatuur, testen of het werkt en nemen oude apparatuur desgewenst ook meteen mee.
Tweemansbezorging
Vooralsnog levert Coolblue alleen witgoed, nu drie jaar in het assortiment, zelf. Eerst alleen in het zuiden van het land, later dit jaar dus ook boven de rivieren. Voor deze categorie sloot de online retailer eerder bezorgovereenkomsten met achtereenvolgens Fiege en Exchange Logistics. Het is voorzienbaar dat Coolblue meer tweemansbezorgdiensten op zich gaat nemen.
Distributiecapaciteit
Coolblue laat vandaag ook weten dat de capaciteit van zijn nieuwe distributiecentrum in Tilburg ruim wordt verdubbeld, tot meer dan zestigduizend vierkante meter.
Lees ook:
- Groeiversnelling en nieuwe winkels voor Coolblue (14 januari 2016)
- 13 keer Pieter Zwart over Coolblue (16 september 2015)
- Coolblue bouwt keukenapparatuur nu ook in (20 juli 2015)
Volgens mij een hele goede zet van CoolBlue. Klanten zien de bezorger als onderdeel van de service van de winkel, ook als deze wordt uitgevoerd door een externe. Als die ervaring niet positief is dan relfecteert dat op de webshhop.
Ook knap dat ze hun grappige stijl zelfs op een bezorgbus weten te projecten met Bus. Klopt.
Een logische stap. Hiermee zet het de concurrentie wel steeds meer buiten spel, het wordt voor nieuwe intreders hierdoor steeds moeilijker om concurrerend te zijn op prijs en service.
Daarmee natuurlijk een slimme strategische zet. Wel is het goed voor de markt als het voor nieuwkomers ook mogelijk blijft te innoveren en te concurreren.
Hier is toch niets nieuws aan? Scheer en foppen bezorgd al jaren met zijn eigen bezorgservice voor al hun labels. Ook nog eens bijna door het hele land.