Twinkle | Digital Commerce

Metro Group verkoopt Duitse melk en koffie op Tmall

2017-11-08
180101
  • 1:26

Metro Group, het moederbedrijf van Media Saturn waar Media Markt onder valt, verkoopt in China via Alibaba’s Tmall. Het bedrijf heeft een winkel geopend via Tmall Global om zo zijn Duitse artikelen ook online aan Chinezen te kunnen slijten.

Metro heeft al 82 fysieke groothandels in China, maar wil nu ook online Duitse houdbare melk, ingeblikt voedsel, koffie en chocolade verkopen. Het assortiment in de Metro-winkel op Tmall bestaat uit producten van het eigen merk en die van externe fabrikanten, schrijft Alizila. Op termijn moet het aantal food en non-food items in de shop toenemen. Of hier ook consumentenelektronica van dochterbedrijf Media Saturn bij hoort, is onduidelijk.

Plaatselijk dc
Metro wil de naar China verscheepte producten voor online verkoop opslaan in een distributiecentrum nabij Shanghai, om zo de artikelen sneller bij de Chinese consument te krijgen. Ook onderzoekt het samen met Alibaba de mogelijkheden voor de koppeling van online en offline, en wil het bedrijf inzicht krijgen in de markt aan de hand van big data analyses.

Albert Heijn op Tmall
Steeds meer buitenlandse bedrijven gebruiken Tmall Global als springplank voor de Chinese markt. Deze week deed Albert Heijn een eerste test met een winkel op b2c-platform Tmall. Daarin stonden afgelopen weekend producten van Nutricia (babypoeder) en artikelen van het huismerk. De winkel is inmiddels weer offline gehaald.

Flinders in China
Woonwebwinkel Flinders is één van de eerste Nederlandse partijen die de online stap naar China via Alibaba maakte. Dit bedrijf opende in maart een winkel via Tmall Global. Directeur Geert-Jan Smits spreekt vandaag tijdens het Cross Border E-commerce Event in Bunnik over de Chinese expansie.