Twinkle | Digital Commerce

Stylefruits: ‘Mobiel is de toekomst van e-commerce’

2017-11-09
180101
  • 2:43

Met nu al 65 procent van de omzet afkomstig van mobiel zet Stylefruits, een internationaal sociaal verzamel- en verwijsplatform voor vrouwenmode en wonen, dit jaar volop in op zijn mobiele strategie. ‘Wij worden een mobiel bedrijf’, zegt oprichter en ceo Ingo Heinrich stellig in een gesprek met Twinkle.

Tekst: Marit Smits

1. Wat is Stylefruits?
‘Stylefruits is een digital companion voor mode en wonen. Met tien miljoen bezoeken per maand, acht miljoen Facebook-fans en meer dan 1,5 miljoen app-downloads is Stylefruits het grootste recommendation platform van Europa. Gebruikers in Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Polen en Nederland kunnen uit een groot bestand van partnerproducten hun eigen outfits creëren en interieurs maken. Deze collecties kunnen zij delen met anderen op het platform en daarbuiten. Gebruikers beoordelen elkaars creaties en zij kunnen de producten kopen in de webwinkel van de betreffende partner.’




2. Stylefruits heeft onlangs een nieuwe app gelanceerd. Speelt mobiel in omzet een belangrijke rol?
‘Wij zien over het algemeen een radicale trend op het gebied van mobiel. Zeker onze doelgroep, vrouwen tussen de 18 en 34 jaar, gebruiken steeds vaker hun tablet en smartphone. Wij moeten zijn waar onze klant is: op de smartphone. Daarom richten wij ons nu sterk op onze mobiele strategie. Sinds de lancering van de app in de herfst van 2014 hebben we het aantal gecreëerde outfits per maand zien verdubbelen. Momenteel komt 70 procent van al ons verkeer uit mobiel en 65 procent van onze omzet. Tegen het eind van dit jaar verwachten we dat 80 procent van het verkeer uit tablets en smartphones komt.’

3. Het platform bestaat nu in vijf Europese landen. Hoe bereidt het bedrijf zich voor op de entree in een nieuwe markt?
‘We doen van tevoren uitgebreid onderzoek naar of een land geschikt is voor Stylefruits. We kijken bijvoorbeeld naar welke webwinkels in het fashion- en woonsegment daar al bestaan. Spanje, Italië en Scandinavië staan nog op onze lijst. We willen de komende jaren zeker verder uitbreiden, maar richten ons dit jaar vooral op de uitwerking van onze mobiele strategie.’

4. Hoe verloopt de samenwerking met merken in fashion en wonen?
‘Merken dienen een breed aanbod te hebben in fashion voor vrouwen, wonen, beauty of accessoires en in het middensegment te verkopen. We willen consumenten stijlvolle producten bieden tegen een betaalbare prijs. Wij selecteren zelf de producten van partners, omdat wij uit ervaring weten welke items aanslaan. Met ons intelligence system "Styletracking" houden we continu bij welke artikelen goed scoren op het platform. Wij vragen aan onze partners een vergoeding op basis van cost per click (cpc).'

5. Hoe concurreert Stylefruits in Nederland met een partij als Fashionchick?
‘Wij zijn het leidende aanbevelingsplatform in Europa en in Nederland. We richten ons op de user generated content op ons platform. De outfits en woonstijlen zijn allemaal gecreëerd door gebruikers. In totaal zijn dat nu 3 miljoen creaties van enthousiaste gebruikers.’

6. Wat zijn uw plannen voor het komende jaar?
Mobile development is onze topprioriteit momenteel. We hebben net een nieuwe feature aan de app toegevoegd, waarin gebruikers twee outfits kunnen delen met anderen. In de app kunnen mensen dan commentaar leveren op beide outfits en op één van de twee stemmen. Zo krijgt de gebruiker stijladvies van de community.’

7. Wordt Stylefruits in de toekomst een mobile only bedrijf?
‘Wij denken dat m-commerce de toekomst is van e-commerce. Dus ja, Stylefruits zal zeker een mobiel bedrijf worden.’